گزارشات اولیه از اعتراضات سراسری معلمان روز شانزدهم مهر ۱۳۹۴

ateraz moalemanگزارشات اولیه از اعتراضات معلمان امروز شانزدهم مهر

حقوق معلم و کارگر
به دنبال صدور اطلاعیه ی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان کشور مبنی بر برگزاری تجمع معلمان در سراسر کشور به منظور اعلام خواسته های صنفی و به بهانه روز جهانی معلم، معلمان سراسر کشور از ساعت ده صبح امروز پنجشنبه شانزدهم مهرماه در مقابل ادارات کل آموزش و پرورش مراکز استان ها و ادارات آموزش و پرورش شهرستانها آغاز نمودند.


علیرغم احضارها، فشارها و تهدیدهای متعدد از سوی نیروهای امنیتی، استقبال گسترده ای از این تجمع به عمل آمد. بر اساس اخبار رسیده به حقوق معلم و کارگر این تجمع سکوت در تهران، کردستان، کرمانشاه، همدان، مازندران، خوزستان و بسیاری از شهرها و استانهای دیگر هم اکنون در حال برگزاری است. بنا بر گزارشات رسیده به حقوق معلم و کارگر در همدان، بالغ بر چهاصد تن از فرهنگیان در محوطه اداره آموزش و پرورش تجمع کرده اند. گفتنی است این تجمع با توجه به دعوت شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان کشور تا ساعت دوازده امروز ادامه خواهد داشت. گزارشات تکمیلی در این زمینه به زودی منتشر می شود.
————————————————–
m16-6
تجمع سکوت معلمان سقز کردستان (شانزدهم مهرماه) + تصاویر
نشر توسط:حقوق معلم و کارگر
تهیه گزارش: طاهر قادرزاده، سقزکردستان
تجمع سکوت فرهنگیان سقز امروز پنجشنبه 16 مهرماه 94 در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، همانند سایر شهرها، ساعت 10 تا 12 در محوطه اداره آموزش و پرورش این شهرستان برگزار گردید.
با وجودی که از چند روز قبل، به طرق مختلف و با شایعه پراکنیهای هدفدار، سعی در ممانعت از مشارکت معلمان و حتی فعالان صنفی در این تجمع میشد، اما باز هم حدود 250 نفر از معلمان حق طلب و عدالت خواه سقزی، با عزمی راسخ همچون همیشه، در حمایت از همکاران صنفی در بندشان و پیگیری مطالبات قبلی، با در دست داشتن پلاکاردهایی مرتبط با اهداف تجمع، بار دیگر نشان دادند که عدالتخواهی را نه در شعار که در عمل نیز باور دارند و در راه تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند نمود.
از آنجایی که شایعاتی مبنی بر سوء استفاده برخی جریانات قدرت، در به منحرف کشاندن این تجمع پخش شده بود، لذا در ابتدای مراسم بیانیه فراخوان شورای هماهنگی توسط یکی از همکاران قرائت شده و تاکید بر سکوت در این تجمع بار دیگر یادآوری شد. در پایان مراسم نیز قطعنامه سراسری، با صدای رسا و قاطع یکی از همکاران برای حاضران قرائت و همچنین نسخه های از این قطعنامه در بین همکاران توزیع گردید.
لازم به ذکر است که نیروهای امنیتی در نقاط مختلف داخل محوطه اداره مستقر بوده و برخی از آنان نیز در طول مدت مراسمبه تهیه فیلم و عکس مشغول بودند.
m16-7
————————————————————————————————————-
قطع نامه پایانی تجمع شانزدهم مهرماه 1394 به مناسبت روز جهانی معلم
برگرفته از سایت حقوق معلم و کارگر
به نام خدا وند جان و خرد
امروز ، ما فرهنگیان استان …………………همراه و هماهنگ با معلمان سراسر کشور، طبق اصل 27 قانون اساسی گردهم آمده ایم تا به بی توجی های دولت و مجلس به خواسته های فرهنگیان کشور و برخورد قهری قوه قضائیه با فعالان صنفی، با سکوت خود اعتراض کنیم.
با وجود پافشاری بخشی از بدنه آموزش و پرورش مبنی بر بزرگداشت روزجهانی معلم در دوشنبه 13 مهر، تشکل های صنفی فرهنگیان، تصمیم گرفتند به منظور نشان دادن حسن نیت خود و جلو گیری از تعطیلی کلاس های درس، این مناسبت را با سه روز تاخیر، در روز پنجشنبه 16 مهر برگزار نمایند.
در میان مطالبات متعددگروه ها، احزاب، جمعیت ها و اصناف، خواسته های عدالت خواهانه ی صنفی، مطالبه ای بدیهی است که فلسفه حکومت ها براساس آن بنا می شود. بی توجهی به تنظیم، اجرا و نظارت بر قوانینی که نظامی عادلانه بر حقوق و مزایای عموم کارکنان دولت برقرار کند، توسط جامعه فرهنگیان کشور قابل اغماض و چشم پوشی نیست.
قوای سه گانه کشور هر کدام به شیوه ای به حاکمیت این روند تبعیض آلود و ناعادلانه کمک کرده اند، پر واضح است که این امر مسبوق به چندین دهه سابقه است و صرفا منحصر به این دولت نیست.
دولت فعلی که با شعارهایی نظیر تنش زدایی در روابط خارجی، مهار تورم، توجه به بخش آموزشی و بهداشت، میدان دادن به تشکلهای مدنی، حذف نگاه امنیتی به اعتراضات و انتقادات و… به روی کار آمد، در حوزه هایی که مربوط به جامعه فرهنگیان بود عملا ً تغییری را رقم نزد. افزایش ناچیز بودجه آموزش و پرورش، برقراری نگاه امنیتی به اعتراضات صنفی، ادامه روند محدود کردن فعالیت تشکل ها ی صنفی و فشار بر این فعلان، توسط نهادهای امنیتی وابسته به دولت و تعامل معامله گونه تیم مدیریتی وزارت متبوع با نمایندگان مجلس چهره ای مطلوب از دولت در بین فرهنگیان ترسیم نکرده است. در حالی که جامعه معلمان کشور پس از عبور از سال های سخت گذشته، به تدبیر این دولت امیدها بسته بودند.
این دولت نقشه راه و برنامه مشخصی برای برقراری عدالت در حقوق ومزایا و رفع تنگناهای فرهنگیان کشور ندارد. اجرای نظام رتبه بندی که با تبلیغات گسترده دولت همراه بود، علاوه بر اینکه درصد مهمی از فرهنگیان کشور را شامل نمی شود قابلیت رفع تبعیض در حقوق و مزایا بین سایر کارکنان دولت با فرهنگیان را ندارد.
انتظار جامعه فرهنگیان کشور از دولت این است که نظامی عادلانه برای حقوق و مزایای کلیه کارکنان دولت طراحی و اجرا کند، سپس رتبه بندی به عنوان یک امتیاز برای شغل معلمی در نظر گرفته شود تا ضمن جذب افراد توانمند به این شغل انگیزه مطالعه، تحقیق و تلاش را در بین آموزگاران تقویت نماید.
دولت یازدهم تا کنون دو لایحه بودجه به مجلس ارائه داده است که در هر دوی آنها، بر خلاف وعده های رئیس جمهور محترم، نشانه ای از توجه ویژه به بخش آموزش دیده نمی شود. دولت در سال ۹۴ با وجودی که در برخی وزارت خانه ها، بودجه افزایشی 70 درصدی را رقم زد در حوزه آموزش و پرورش سیاست دولت قبل را ادامه داد، به گونه ای که رشد بودجه ی آموزش و پرورش کمتر از نرخ رشد تورم شد.
هم اینک دولت محترم در حال تدوین بودجه کشور برای سال آینده است. همچنانکه حمایت گسترده جامعه میلیونی فرهنگیان کشور در روی کار آمدن این دولت اثری تعیین کننده داشت، طبیعی است در صورت بی توجهی به حقوق مادی و معنوی ایشان، به ادامه ی این روند تبعیض آلود رای نخواهند داد.
اغلب نمایندگان مجلس در این دوره و دوره های قبل در برابر تبعیض های ناروا که امروز نایب رئیس مجلس آن را بی عدالتی شفاف در حقوق فرهنگیان میدانند، سکوت کرده اند.
آنها بارها ضرب وشتم معلمانی را دیدند که برای دادخواهی به مجلس روی آورده بودند، اما متاسفانه با سکوتشان، سیاست های تبعیض آمیز قوه مجریه و قوه قضائیه را تأیید کردند و به معلمان کشور پیام دادند که در این خانه جایی برای شما نیست.
تقریبا جایی در جهان نمی توان یافت که افرادی را که به مدنی ترین شیوه ممکن اعتراض صنفی خود را اعلام می کنند، با برچسب اتهامات امنیتی بازداشت کنند و زندان های طویل المدت برای آنها صادر نمایند.
رفتار قوه قضائیه با معلمان کشور، نه تنها در جهان بی بدیل است بلکه هیچ جایگاهی نیز در آموزه های دینی ندارد. جای بسی تاسف است که بدترین برخورد با معلمان، در کشور ی صورت می گیرد که ارزشمندترین و فاخر ترین توصیه های دینی در باب حفظ حرمت و جایگاه آنها بیان شده است.
ظاهراً در این آب و خاک، اعتراض و انتقاد به عملکردهای ناصواب، گناهی نابخشودنی است. گویا در قوه قضائیه صدای مظلومیت فرهنگیان شنیده نمی شود، هر معلمی که بنابر وظیفه ی ذاتی خود، از حقش دفاع کند،پاسخش را با آرای قضایی و زندان دریافت می کند.
قوه ی قضائیه که باید دست ما را بگیرد و در برقرار ی عدالت یاریگر ما باشد و گرد ستم از چهره ی فرهنگ و فرهنگی بزداید، دست رد بر سینه آنها میزند و در تکمیل عملکرد سایر قوا و نهاد نظامی خاص، در گوشه سلول مان می نشاند تا سزای عدالت خواهی را در این مملکت به همگان بنمایاند.
بر همین اساس و در جهت بهبود و اصلاح سیستم آموزشی کشور، اهم خواسته های جامعه ی فر هنگیان به شرح ذیل اعلام می گردد:
۱_ حق تحصیل رایگان طبق اصل سی قانون اساسی و توقف خصوصی سازی مدارس
۲_ رفع تبعیض های ناروا بین کارکنان آموزش و پرورش با سایر کارکنان دولت
۳_همترازی سطح حقوق باز نشستگان ( بخصوص بازنشستگان سنوات قبل ) با شاغلین
۴_ ارائه بیمه درمانی و تکمیلی در شأن جامعه فرهنگیان
۵_ رفع هرگونه تبعیض در اجرای دقیق و عملیاتی نظام هماهنگ پرداخت، ازجمله بند 5 ماده 68 قانون خدمات کشوری.
۶_ اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان و پرداخت سریع و کامل پاداش بازنشستگی
۷_ رفع کلیه قوانین تبعیض آمیز علیه همکاران فرهنگی زن مانند حق عائله مندی
۸_ حذف فضای امنیتی از آموزش و پرورش کشور
۹_ پایان اعمال فشار علیه کانون های صنفی فرهنگیان و رفع موانع موجود در مسیر فعالیت کانون های صنفی معلمان و همکاری در جهت برگزاری هرچه سریعتر مجامع عمومی این تشکل ها
۱۰_ آزادی هرچه سریعتر فعالان صنفی آقایان : بداقی،عبدی ، باغانی ، هاشمی و بهشتی و توقف اجرای احکام صادر شده علیه ایشان
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان
m16-8
تــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تجمع معلمان در قيروكارزين استان فارس و استان گلستان
بنا بر خبرهاي دريافتي تجمع معلمين قير و كارزين عليرغم اعلام ممنوعيت و اخطار حراست ساعت 0900صبح امروز پنجشنبه آغازشد ،اين تجمع از طرف چندين منبع از جمله حراست اداره آموزش و پرورش با مسئولين كانون صنفي در اين شهر تماس گرفتند و اخطار کردند که تجمع نكنند . مسئولين كانون به حراست فراخوانده شدند با اين حال تجمع شكل گرفت .ساعت1015به گزارش رسيده صدها تن معلمين قير و كارزين عليرغم اعلام ممنوعيت تجمع و اخطار حراست آموزش پرورش مقابل آموزش و پرورش تجمع كرده اند.
تعداد 60نفر از معلمان پرورشی و ابتدایی استان گلستان صبح امروز مقابل استانداری گلستان تجمع کردند.
m16-2
m16-3
m16-4
m16-5
آموزش و پرورش تحول‌زده در آستانه تحولي ديگر!
با وجود گذشت كمتر از دو روز از اعلام كاهش رشته‌ها و شاخه‌هاي تحصيلي در دوره متوسطه از سوي معاون وزير آموزش و پرورش، واكنش‌ها به احتمال وقوع تغييرات جديد در نظام آموزشي كشور آغاز شده است.
با وجود گذشت كمتر از دو روز از اعلام كاهش رشته‌ها و شاخه‌هاي تحصيلي در دوره متوسطه از سوي معاون وزير آموزش و پرورش، واكنش‌ها به احتمال وقوع تغييرات جديد در نظام آموزشي كشور آغاز شده است. هر چند اظهارات اين مقام مسئول هنوز به مرحله اجرا نرسيده، با اين حال اغلب صاحبنظران به سياست‌هاي جديد به ديده ترديد مي‌نگرند.
آموزش و پرورش كشور بين دو‌راهي نياز به تحول و تحول‌زدگي مانده است. از يك سو نظام تعليم و تربيت بايد دانش‌آموزان را براي تأمين نيازهاي كشور در حوزه نيروي انساني تربيت كند. بنابراين بايد به اندازه تغيير نيازهاي كشور پويا و منعطف باشد. از سوي ديگر اعمال تغيير و تحول در نظام آموزشي در سال‌هاي اخير آنقدر زياد و پشت سر هم بوده كه فرصت بازسازي و ترميم به بدنه آن داده نشده است. بخش سوم اين است كه با وجود بدنه سنگين و گسترده، مديريت همزمان اين دو مسئله پيش روي آموزش و پرورش با شرايط كنوني و با قناعت به حداقل‌هاي مديريتي امكان‌پذير نيست.
در اين اوضاع و احوال و در ابتداي سال تحصيلي جديد طبيعي است كه اعلام كاهش رشته‌ها و شاخه‌هاي تحصيلي در دوره متوسطه از سوي حجت‌الاسلام محي‌الدين بهرام‌محمديان، معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش تبعاتي در ميان افكار عمومي داشته باشد.

پيوستگي آموزش در معرض تهديد تغييرات
فارغ از اين تبعات، بخشي از تبعات هم مربوط به پيوستگي فرآيند آموزش و تربيت است كه حذف و اضافه رشته‌ها و مفاد درسي آن را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. معاون وزير آموزش و پرورش روز گذشته در نشست خبري با بيان اين مطلب و اشاره به تغييرات كتاب‌هاي درسي پايه دهم در سال ۹۶- ۹۵ بيان كرد: آموزش و پرورش در تلاش است شاخه‌ها و رشته‌هاي تحصيلي در دوره متوسطه به ويژه در رشته‌هاي فني‌وحرفه‌اي و كارودانش را كاهش دهد.
وي تصريح كرد: هم‌اكنون در رشته‌هاي كارودانش ۲۴۰ شاخه وجود دارد، اما مشاغل در كشور پس از چهار يا پنج سال تغيير مي‌كنند. بنابراين تا زماني كه دانش‌آموزان از هنرستان‌ها فارغ‌التحصيل شوند، شغلي كه بايد در آن مشغول به كار شود، منقرض شده است.
محمديان با بيان اينكه تلاش مي‌كنيم رشته‌ها را متمركز كنيم و طيفي از مهارت‌ها را به دانش‌آموزان ارائه دهيم، گفت: تعداد ۴ ميليون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در رشته‌هاي فني‌ و حرفه‌اي تحصيل مي‌كنند كه عمده آنها در رشته‌هاي حسابداري، نقشه‌كشي و كامپيوترند.
وي ادامه داد: در حال برنامه‌ريزي هستيم تا رشته‌ها و شاخه‌هاي تحصيلي را در دوره متوسطه كاهش دهيم، به گونه‌اي كه شاخه علوم پايه، علوم انساني و فني و مهندسي و مهارتي را داشته باشيم، يعني به جاي شش شاخه سه شاخه شود و در حوزه فني‌وحرفه‌اي و كارودانش چهار بخش صنعت، خدمات، كشاورزي و هنر را داشته باشيم.

تغيير كتب درسي لازمه تحول
علاوه بر اين پاي ثابت تمام تحولات آموزشي و تربيتي، تحول محتواست. بر اين اساس انتظار مي‌رود محتواي آموزشي رشته‌هاي باقي مانده از ميان حذف‌شده‌ها نيز دستخوش تغيير شوند. چنانچه حجت الاسلام بهرام محمديان از چنين سرنوشتي براي كتاب‌هاي ساير پايه‌ها گزارش داد.
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: در سال تحصيلي جاري ۲۹ عنوان كتاب جديد در پايه پنجم و نهم تاليف شد و كتاب‌هاي درسي به همراه بسته‌هاي آموزشي براي استفاده معلمان و دانش‌آموزان توزيع شد. وي ادامه داد: براي دروس زبان انگليسي، فارسي و قرآن نيز كتاب گويا توليد كرده‌ايم و ۱۰۰ عنوان لوح فشرده براي پايه‌هاي مختلف تحصيلي توليد شده است.
محمديان تصريح كرد: هر سال حدود ۱۰۰ ميليون جلد كتاب منتشر مي‌شود و امسال نيز تيراژ كتاب‌هاي درسي ۱۳۰ ميليون جلد بوده است.
وي با بيان اينكه براي نخستين‌بار كتاب‌هاي درسي دوره پيش‌دانشگاهي در كل كشور و ابتدايي در شهر تهران به صورت اينترنتي فروخته شد، گفت: مردم آمادگي لازم را براي پذيرش دولت الكترونيك دارند و در سال‌هاي آينده اين پروژه را تكميل مي‌كنيم.
محمديان با بيان اينكه امسال كتاب‌هاي درسي روي پايگاه رشد، دفتر تأليف و اداره كل چاپ و توزيع كتاب‌هاي درسي قرار گرفت، بيان كرد: اين امكان براي مدارس خارج از كشور نيز فراهم شد تا بتوانند به كتاب‌هاي درسي دسترسي داشته باشند.
معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به توليد مجلات و كتابنامه رشد تصريح كرد: فهرست كتاب‌هاي كمك‌درسي استاندارد در كتابنامه رشد قرار گرفته است و معلمان براي معرفي كتاب‌هاي كمك‌آموزشي بايد از اين كتابنامه استفاده كنند.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي درسي با بيان اينكه باشگاه معلمان نويسنده را فعال كرديم، گفت: معلمان صاحب قلم توسط اين باشگاه شناسايي مي‌شوند و در نخستين فاز اين برنامه معلماني را كه در توليد محتواي آموزشي و كمك آموزشي فعاليت دارند، شناسايي مي‌كنيم و توليد آنها ابتدا در استان خود و پس از آن به صورت ملي منتشر مي‌شود و در مرحله بعد از معلمان مولف به منظور تهيه كتاب درسي استفاده مي‌كنيم.
معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش به تلاش آموزش و پرورش براي پوشش تحصيلي با كيفيت اشاره كرد و گفت: موفق شده‌ايم كودكان لازم‌التعليم را به صورت نسبي تحت پوشش تحصيلي قرار دهيم و هم‌اكنون نوبت آن است در دوره ابتدايي كيفيت آموزش را ارتقا دهيم و تلاش مي‌كنيم ضريب پوشش تحصيلي در دوره متوسطه اول و دوم افزايش يابد و ميانگين ماندگاري دانش‌آموزان در مدارس بيشتر شود، چراكه برخي دانش‌آموزان پس از پايان دوره ابتدايي يا متوسطه اول مدرسه را ترك مي‌كنند.
محمديان در بخش ديگري از نشست خود با اصحاب رسانه از برگزاري چهل‌وچهارمين جشنواره فيلم بين‌المللي رشد از آبان ماه خبر داد و گفت: اين جشنواره در تهران و برخي استان‌ها برگزار مي‌شود و امسال دامنه جشنواره رشد را به خارج از كشور گسترش داده‌ايم و تعدادي از مجتمع‌هاي آموزش و پرورش در خارج از كشور نيز اين جشنواره را برگزار مي‌كنند.

منبع : روزنامه جوان

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصاتِ خود را پر کنید یا برایِ ورود رویِ نقشک‌ها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: