بازگشت به خانه، این یک انتخاب نیست!

Sexual-Harassment-in-the-Workplaceشکیبا ۳۲ سال سن دارد و کارشناسی ادبیات انگلیسی است. او با ۷ سال سابقه کار در حوزه تخصصی‌اش اکنون ترک کار کرده است و فاقد شغل است. شکیبا بیان می‌کند: «در طی سالیان گذشته تقریبا ٩٠٪‏ محیط‌های کاری را به خاطر آزار جنسی یا تفکیک جنسیتی ترک کرده‌ام. چند سال پیش به خاطر این‌که زبان انگلیسی‌م خوب بود به پیشنهاد یکی از دوستان خانوادگی، به شوهر دوست مادرم معرفی شدم که صاحب آژانس مسافرتی بود. در ابتدا یک موقعیت مناسب شغلی به نظر می‌رسید. چون دوست خانوادگی بودند و محل کار نزدیک منزل بود. روز اول که رفتم سر کار، مصاحبه‌ای با من شد و بلافاصله به یکی از کارمندان آژانس معرفی شدم و شروع به کار کردم . ساعت کار تموم شد و مدیر آژانس من را به اتاقش فراخواند و پرسید که چطور بود امروز؟ گفتم: خوب بود و راضی هستم. خیلی سریع گفت حقوق دریافتی چقدر باشد؟ گفتم: شما بگوید. گفت: این‌جا از هفتصد هزار تومان حقوق داریم تا ٢میلیون، بستگی به خودت دارد! با این حرف دیگر کاملا متوجه ماجرا شدم. گفتم: باید راجع بهش فکر کنم.

این آقا بسیار آدم مذهبی بود و هر سال محرم منزلشان خرج می‌دادند. از من خواست ‌همان‌جا در دفتر کارش مقنعه‌ام را در بیارم و گفت ظاهرا دوربین‌های مدار بسته را خاموش کرده است. من ممانعت کردم و ایشان گفتند که اگه می‌خواهی اینجا کار کنی باید با من راه بیای. پس فکرهایت را بکن و خبر بده. من رفتم و ماجرا را برای مادرم تعریف کردم. مادرم تقریبا خشکش زده بود. چون خیلی سال بود که این خانواده را می‌شناخت.» شکیبا تصمیم می‌گیرد دیگر به آن‌جا نرود.

به نظر شکیبا آن مرد تنها کسی نیست که از موقعیتش سوءاستفاده می‌کند. شکیبا خود را در شرایطی می‌دید که می‌توانست شکایت کند تا حداقل سایر کسانی که در آن محیط مشغول کار کردن هستند آسیب نبینند. اما با خود فکر می‌کند با توجه به موقعیت با نقوذ این فرد،‌ او می‌تواند قانون را دور بزند و شکایت شکیبا به جایی نرسد. بنابراین، از شکایت قانونی صرف نظر می‌کند. ضمن این که با خود فکر کرده است اگر شکایت کند چگونه می‌تواند این ادعا را ثابت کند؟ بعد از ترک آن موقعیت شکیبا فضاهای دیگر کاری را تجربه کرده است ولی «بعد از مدت کوتاهی با همین مشکل به طرق مختلف برخورد می‌کردم چه شدیدتر چه در همین سطح». او نهاتیا بعد از سال‌ها تصمیم می‌گیرد فعالیت شغلی‌اش را کلا کنار بگذارد.

شکیبا دلیل وقوع این پدیده‌ها را این می‌داند که مردهای که دست به آزار زنان در محیط کار می‌زنند به‌خوبی واقفند که «تو از ترس آبرو این ماجرا را نمی‌توانی مطرح کنی و قانونی هم برای این ماجرا وجود ندارد. نه جامعه از تو دفاع می‌کند و نه اطرافیان. به همین خاطر تو را به‌نوعی آزمایش می‌کنند، اگر خیلی نیاز به کار داشته باشی که ناچار به سازش می‌شوی و اگر هم که نیازت شدت نباشد کار را ترک می‌کنی».

او هر بار که در چنین موقعیتی قرار گرفته یک راه‌کار داشته است:‌ ترک کار. گرچه شکیبا فکر می‌کند این کافی نیست و ما نیاز به قانونی در این رابطه داریم: «باید قانونی وضع شود که زن‌های مستقل بتوانند به مراجعی مراجعه کنند و این را مطرح کنند و آن‌ها ماموران نامحسوسی را بفرستند تا خودشان از نزدیک ببینند بعضی‌ها چه‌طور از موقعیت خود سوءاستفاده می‌کنند. البته مطمئنم اگر این اتفاق بیافتد ٩٠٪‏ محیط‌های کار تعطیل می‌شود. این پدیده رایج‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید».

پیشنهادات شکیبا که اکنون به دلیل وجود فساد جنسیت‌محور در محیط کار خانه‌نشین شده است، جای تامل دارد. این تجربه بار دیگر ضرورت یک قانون شفاف و مدون در خصوص آزارجنسی در محیط کار را برجسته می‌سازد. هم‌چنین اشاره به ایده ماموران نامحسوس می‌تواند بسیار کارآمد باشد. چرا که یکی از مشکلات اثبات آزار جنسی جمع‌آوری شواهد است. این آزار اغلب در خفا و خلوت صورت می‌گیرد و مدیر سوءاستفاده‌گر نیز معمولا درموقعیتی هست که بتواند شرایط محیطی را به نفع خود کنترل کند مانند خاموش کردن دوربین‌ها یا نگه‌داشتن کارمند خود در ساعات بعد از کار که سازمان خلوت می‌شود. درنتیجه اثبات رویداد مخصوصا زمانی که با آسیب جسمی و جنسی همراه نیست بسیار دشوار است. بر این اساس،‌ اولا نیاز داریم که قانونی حمایت‌گر در این رابطه داشته باشیم و درثانی ضرورت دارد که بر اجرای آن نظارت صورت گیرد. از سوی دیگر حمایت اطرافیان از آسیب‌دیدگان خشونت در محیط کار بسیار اهمیت دارد. ما نیاز داریم اقدامات فرهنگی در جهت حمایت از قربانیان فساد جنسیت‌محور و پرهیز از قضاوت‌ کردن درباره آنان را ترویج دهیم.

پاسخی بگذارید

