گفت‌وگو با نخستين راننده اتوبوس زن در زاهدان

%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d9%86-%d8%b2%d9%86-%d8%a7%d8%aa%d9%88%d8%a8%d9%88%d8%b3%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b2%d8%a7%d9%87%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%86زني با کلاه کج و عينک دودي اتوبوس حامل آيت‌الله سليماني و مولوي عبدالحميد و مديران استاني سيستان و بلوچستان و شوراي شهر زاهدان را مي‌راند. اين، شرح عکسي که در شبکه‌هاي اجتماعي به واکنش‌هاي مثبت زيادي از سوي کاربران روبه‌رو شده است.

به همين بهانه روزنامه «ايران» گفت‌وگويي با «نرگس فارقي» منتشر کرده است. او راننده نمونه زاهداني است که دوست داشت خلبان شود.

۱۷ سال پيش کفش‌هاي آهنين را به‌پا مي‌کند و پشت وانت بار مي‌نشيند تا زندگي شش فرزندش را اداره کند. مي‌گويد: «نگاه برخي از مردم به رانندگي زنان خوب نيست. آنها فکر مي‌کنند زن بايد در خانه بماند، حالا من مي‌خواستم بروم و از ميدان بار بزنم.»

نخستين واکنش‌ها به او مي‌گويد: «تو زن هستي. ضعيف هستي. نمي‌تواني، اين کار مردانه است.» فارقي مي‌گويد: «اما بار را خودم پشت وانت مي‌گذاشتم و در مغازه‌ها و سوپرها به زمين مي‌گذاشتم. البته از فروشنده هم کمک مي‌گرفتم.»

بعد از آن گواهينامه پايه يک مي‌گيرد تا به عنوان «تاکسي بانوان» کار کند اما در ميان سرويس‌هايي که براي بانوان مي‌رود، مسافران مرد را هم سوار مي‌کند. مي‌گويد: «خيلي سختي کشيدم تا راننده تاکسي شوم. اول اصلاً قبول نمي‌کردند. مي‌گفتند: مردها عاصي و خسته مي‌شوند از رانندگي، تو چطور مي‌خواهي در خيابان‌ها رانندگي و مسافرکشي کني؟ گفتم: من تلاشم را مي‌کنم.»

مسافر ناسازگار هم پيدا مي‌شود. بويژه برخي از مردهاي همشهري او نمي‌توانستند حضور يک زن مسافرکش را بپذيرند. اما به گفته خودش، او زن مبارزه است: «بالاخره اعتماد کردند. مدارس و معلم‌ها من را شناختند. راننده سرويس دانش‌آموزان و معلم‌ها شدم.»

بعد از آن به سراغ اتوبوسراني مي‌رود، شانس مي‌آورد که مديراني بر سر صندلي اتوبوسراني زاهدان تکيه مي‌زدند که حضور يک زن در ميان رانندگان اتوبوسراني را چيزي غريب نمي‌دانستند: «آن موقع مهندس هوشنگ شهرکي معاون اتوبوسراني بود. او وآقاي «مهندس حجت حاج خليل» رئيس اتوبوسراني قبول کردند که به صورت آزمايشي کار کنم تا بازتاب‌ها را ببينند. الحمدالله خيلي خوب بود. مردم قبول کردند و اتوبوسراني هم به صورت قراردادي ما را پذيرفت.»

او حالا تنها زن اتوبوسران زاهدان است، مي‌گويد: «روزهاي اول وقتي مردها مي‌خواستند سوار شوند همين که مي‌فهميدند راننده زن است برمي‌گشتند اما من ميدان را خالي نکردم.»او تأکيد مي‌کند: «من نخستين زن راننده تاکسي در زاهدان بودم. الان هم نخستين زن راننده اتوبوسراني هستم. کفش‌هاي آهنين زيادي را براي رسيدن به اين نقطه پاره کردم.» حالا علاوه بر تاکسي‌هاي بانوان، نزديک به ۴۰تا۵۰ زن در سطح شهر زاهدان رانندگي مي‌کنند.

پاسخی بگذارید

