پرونده سعید طوسی و آزارهای جنسی بی متولی آساره کیانی

آن بخشی از آسیب‌های جامعه که ریشه اش به مساله‌های جنسی مربوط می‌شود، تنها مختص یک کشور یا یک منطقه و شهر و روستای خاص نیست؛ نگاهی به کشور خودمان اگر بیندازیم و برای نمونه از معلم‌های مدارس پسرانه هم سوالی کنیم، نمونه‌های زیادی از یک آزار جنسی قدیمی‌و ریشه دار را به شما معرفی خواهند کرد؛ «برخی از آن با عنوان لواط یاد می‌کنند»؛ از مادربزرگ‌هایتان اگر بپرسید به شما خواهند گفت که در زمان‌های قدیم، چطور شلوارهای پسربچه‌هایشان را سیم کشی می‌کردند اگر می‌خواستند آن‌ها را به کوچه بفرستند؛ و معلم‌ها از زندانی کردن دانش آموز سال اولی توسط سال بالایی در دستشویی مدرسه یاد می‌کنند همراه با موارد دیگر.این موارد از آزار جنسی بیشتر مربوط به پسران است. البته زنان و دختران اگر دوران کودکی خود را در مدرسه یادشان بیاید، این صحنه از نیمکت‌ها یادشان نمی‌رود که بعدها فهمیدند اسمش خودارضایی است.

در مدارس ایران، مسائل جنسی آموزش داده نمی‌شود؛ هیچ کتاب و جزوه ای هم در این رابطه وجود ندارد؛ در بیشتر خانواده‌های ایرانی هم صحبت پیرامون مساله‌های جنسی نوعی کار زشت و ناپسند محسوب می‌شود و حالا چند سالی است که با تبلیغاتی که در فضای مجازی از سوی برخی فعالان حقوق کودک صورت گرفته، این طور مسائل به کودکان آموزش داده می‌شود که برای نمونه اجازه ندهند غریبه‌ها به جاهای خاصی از بدنشان دست بزنند یا آن‌ها را پشت موتور یا دوچرخه خود سوار کنند.

اما افرادی که در کودکی مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند یا تجربیات جنسی ناخواسته ای داشته اند، می‌توانند رفتارهای متفاوت و گوناگونی در همان کودکی یا در ادامه آن در بزرگسالی داشته باشند؛ رفتارهای خشونت آمیز، تن دادن به آزار یا آزار دادن دیگران (از همان نوع جنسی) از این دست موارد است و این نوع رفتارها می‌تواند هیچ ارتباطی با شغل آینده فرد هم نداشته باشد.

در جامعه امروز ما، تناقض حاکم بر رفتارهای اجتماعی افراد به شدت محسوس است. جوانانی که هم مشروبات الکلی استفاده می‌کنند و هم نماز می‌خوانند یا آن‌هایی که در مراسم عزاداری محرم شرکت می‌کنند و رفتارهای شان در ظاهر هیچ تناسخی با ذات چنین مراسمی‌ندارد. البته در بسیاری از موارد اصل اعتقادات پوشاننده بخش نامتجانس رفتار فرد است.

همین چند وقت پیش، پزشک تیم ژیمناستیک دختران آمریکا که شمار بالایی از آن‌ها را در سالیانی مورد آزار جنسی قرار داده بود، نهایتا به لحاظ تعداد سال‌های زندانی شدن، حکمی‌به او داده شد که دیگر نتواند زنده از زندان بیرون بیاید؛ بله، آزارهای جنسی در همه جای دنیا وجود دارد؛ اما شاید تفاوتش با آزارهای جنسی که در جامعه ما صورت می‌گیرد، بی متولی بودن آزارهای ما باشد. در ایران کسی مسئولیت این آزارها را نمی‌پذیرد و همه در تلاش اند روی آن سرپوش بگذارند تا آن چه از آن با عنوان گناهی بزرگ و نابخشودنی یاد می‌شود، دیده نشود. ممکن است بحث آبرو در میان باشد؛ آبرویی که با آموزه‌ها و اعتقاداتی ریشه دار همخوانی ندارد؛ همین سوپاپ اطمینانی می‌شود برای خطاکار که همان گناه نابخشودنی را دوباره تکرار کند و دیگرانی هم همین کار را انجام دهند و همین طور تکثیر پیدا کند؛ بی شک چنین رویکردی بی پناهی و ناراحتی روانی ایضا سردرگمی‌ناعادلانه ای را برای فرد یا افراد آسیب‌دیده به همراه خواهد داشت.

آزار جنسی همه جا بوده و هست؛ از مدرسه تا زندان؛ از بند زنان تا مردان. در محیط‌های کار از نگاه‌های مردانه ای که به زنان احساس عریانی می‌دهد تا لمس بدن البته با عنوان ناخوداگاه به بهانه همان کار.

در این میان اگر بنا به شکایت و پیگیری باشد، آدم از چند نفر باید شکایت کند؟ یا اگر جمله «تو خود حریم و مرز خود را ترسیم می‌کنی» و این جمله زنگ خورده «حرمت امامزاده را متولی اش نگاه می‌دارد»، مصداق پیدا کند که آن وقت تمامی‌زندگی و تمرکز فرد باید صرف حرمت نگاه داشتن و مراقبت چهارچشمی ‌از امامزاده‌اش بگذرد.

کمتر پیش می‌آید، راننده ای بخواهد پول کرایه را بگیرد و یا باقی پول را بدهد و سعی نکند دستش را با دست شما به عنوان یک زن، در تماسی عمدی قرار دهد. و تو آن موقع باید از چه کسی شکایت کنی؟

گیرم بروی کلانتری محل یا زنگ بزنی به پلیس 110، مگر به شما قرار است چه بگویند؟ یک جمله تکراری که «خانم حوصله داری»!

شاید پیگیری‌های بزرگ و رسیدگی به خطاهای فاجعه آمیز از پیگیری‌های کوچک آغاز می‌شود و از سوی دیگر، آزارهای جنسی بین المللی هم شاید از همین آزارهای توی تاکسی شروع شده باشد.

در آمریکا شاید دیگر هیچ پزشکی سعی نکند دختران ورزشکار را مورد آزار جنسی قرار دهد اما در ایران بی شک پدرها و مادرها تا سال‌ها دست و دلشان خواهد لرزید زمانی که می‌خواهند فرزندان ذکور یا اناث خود را به کلاس‌های قرآنی بفرستند.

جامعه ما در حال حاضر جامعه متناقضی است؛ یک نفر می‌تواند هم مذهبی باشد حتی آیات الهی آموزش دهد و هم دست به اعمالی بزند که بعدها برای اینکه اعمال و اجرای حکمش اشاعه همان فحشا نباشد، تبرئه شود.

برگرفته از:«مردم سالاری»

شماره 4523 – دوشنبه 9 بهمن 1396

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: