انتخاب زیبا! شمیم شرافت

self-esteem-social-experiment-choose-beautiful-dove-1-1900x700_c-440x258بیدارزنی: به گزارش آیمارکتور شرکت داو «Dove» یکی از برندهای مطرح در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی در آخرین اقدام تبلیغاتی خود دست به اجرای کمپینی با عنوان «Choose Beautiful» یا «زیبا را انتخاب کن» در شهرهای لندن، سانفرانسیسکو، شانگهای، سائوپائولو و دهلی به راه انداخته است و در مکان‌هایی با دو ورودی با قرار دادن دو تابلو در بالای آن‌ها با عناوین «زیبا» و «معمولی» انتخاب گزینش عبور از در زیبا و معمولی را به زنان داده است. نتیجه آن‌که ۹۶ درصد افراد، تابلوی معمولی را برای ورود انتخاب کردند. تلاش داو بر این بود تا نشان دهد زیبایی مربوط به‌ظاهر نیست و خانم‌ها باید با تقویت اعتمادبه‌نفس خود، به خودشان بیش‌تر توجه کنند.
یکی از معیارهای مهم جامعه مدرن امروز تأکید بر زیبایی ظاهر افراد است، جامعه مدرن از طریق رسانه‌های خود تیپ­های ایده­آلی از زیبایی برای افراد تعیین می‌کند که نه‌تنها زنان بلکه مردان را نیز شامل می‌شود. داشتن قد، هیکل و چهره به شیوه‌ای که هنرپیشه‌ها و خواننده‌ها دارند، برای بسیاری از افراد چنان دغدغه شده است که برای تبدیل خود به آنچه «آن‌ها» می‌خواهند دست به جراحی‌های زیبایی غیرضروری نیز می‌زنند؛ اما با توجه به سلسله‌مراتب مردسالارانه تبلیغات و رسانه‌ها، زنان بیش از مردان قربانی این ظاهرسازی می‌شوند. امروز در زنان نهادینه‌شده است که باید زیبا باشند؛ اما زنان دنیای واقعی خود را زیبا نمی‌دانند چراکه فاصله زیادی بین خود و زنان زیبایی که از طرف رسانه‌ها به آن‌ها ارائه می‌شوند، احساس می‌کنند. آن‌ها در ملاک‌های زیبایی که برای آن‌ها تعریف ‌شده است نمی‌گنجند و نتیجه این امر همین می‌شود: زنان خود را معمولی می‌دانند، نه زیبا.

self-esteem-social-experiment-choose-beautiful-dove-9

کمپانی داو نیز خود از ارائه تبلیغات جنس‌گرایانه مبرا نیست. این شرکت که برای تبلیغات صابون خود از همان زنان زیبا و نه معمولی استفاده می‌کند، در بازتولید کلیشه‌های جنسیتی بی‌تأثیر نبوده است. شاید این حرکت داو گامی باشد تا مدیران این شرکت در ارائه تبلیغات خود نیز دست به بازاندیشی بزنند.

سالانه افراد زیادی زیر تیغ جراحی‌های زیبایی می‌روند، برای برخی رسیدن به ایده­آل­های زیبایی تبدیل به‌نوعی وسواس ذهنی می‌شود و حتی عده­ای جان خود را نیز برای این تغییرات از دست می­دهند. در کشورهای اروپایی و در آمریکا افراد هزینه­ زیادی برای این جراحی­ها پرداخت می‌کنند، درحالی‌که در کشور ما به علت شیوع بیش از حد آن، قیمت­ها بسیار کم‌تر و پزشکان این حوزه بیش­تر است. در سطح جهانی براساس گزارش انجمن بین‌المللی جراحان پلاستیک (ISAPS) در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۳ میلیون عمل جراحی صورت گرفته است در ایران نیز هر سال حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار جراحی زیبایی انجام می‌شود، این در حالی است که عمل جراحی سینه بیش از پیش در حال افزایش است.

self-esteem-social-experiment-choose-beautiful-dove-10

در دنیایی که مصرف بیش از حد تبلیغ می‌شود، سکس حلال مشکلات است و در دنیایی که سالخوردگی نشانه ضعف و نه تجربه است، افراد برای بهترین بودن حتی از آزار خود نیز ابایی ندارند.

برای حل چنین معضلات اجتماعی در سطح کلان نیازمند تغییر رویکرد رسانه­ها به درک «زیبایی» هستیم. در سطح میانی با گسترش و بسط فعالیت­های مدنی و آگاهی بخشی در جامعه می‌توان به تغییر خودپنداره­های افراد کمک کرد و در سطح خرد نیز با تغییر نگرش فردی و آگاهی بخشی به اطرافیان از دروغی که جامعه مصرفی جهانی به آن­ها گفته است می­توان به‌صورت گلوله برفی از غرق شدن افراد از سیستم یکسان­سازی جامعه سرمایه‌داری جلوگیری کرد.

بیان دیدگاه