کمپانی داو نیز خود از ارائه تبلیغات جنسگرایانه مبرا نیست. این شرکت که برای تبلیغات صابون خود از همان زنان زیبا و نه معمولی استفاده میکند، در بازتولید کلیشههای جنسیتی بیتأثیر نبوده است. شاید این حرکت داو گامی باشد تا مدیران این شرکت در ارائه تبلیغات خود نیز دست به بازاندیشی بزنند.
سالانه افراد زیادی زیر تیغ جراحیهای زیبایی میروند، برای برخی رسیدن به ایدهآلهای زیبایی تبدیل بهنوعی وسواس ذهنی میشود و حتی عدهای جان خود را نیز برای این تغییرات از دست میدهند. در کشورهای اروپایی و در آمریکا افراد هزینه زیادی برای این جراحیها پرداخت میکنند، درحالیکه در کشور ما به علت شیوع بیش از حد آن، قیمتها بسیار کمتر و پزشکان این حوزه بیشتر است. در سطح جهانی براساس گزارش انجمن بینالمللی جراحان پلاستیک (ISAPS) در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۳ میلیون عمل جراحی صورت گرفته است در ایران نیز هر سال حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار جراحی زیبایی انجام میشود، این در حالی است که عمل جراحی سینه بیش از پیش در حال افزایش است.
در دنیایی که مصرف بیش از حد تبلیغ میشود، سکس حلال مشکلات است و در دنیایی که سالخوردگی نشانه ضعف و نه تجربه است، افراد برای بهترین بودن حتی از آزار خود نیز ابایی ندارند.
برای حل چنین معضلات اجتماعی در سطح کلان نیازمند تغییر رویکرد رسانهها به درک «زیبایی» هستیم. در سطح میانی با گسترش و بسط فعالیتهای مدنی و آگاهی بخشی در جامعه میتوان به تغییر خودپندارههای افراد کمک کرد و در سطح خرد نیز با تغییر نگرش فردی و آگاهی بخشی به اطرافیان از دروغی که جامعه مصرفی جهانی به آنها گفته است میتوان بهصورت گلوله برفی از غرق شدن افراد از سیستم یکسانسازی جامعه سرمایهداری جلوگیری کرد.
Filed under: اجتماعی، اجتماعی و فرهنگی، خبر، زنان |
بیان دیدگاه