ابتلا یک میلیون نفر به بیماری زگیل تناسلی ، شیوع بیماری مقاربتی خطرناک‌ / اطلاعات مهم در باره این بیماری

zegil tanasoli bimariرئیس انجمن مددکاری از شیوع بیماری خطرناکی به نام زگیل تناسلی خبر داد. به گفته وی؛ تاکنون حدود ۱ میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.
«مصطفی اقلیما»، مددکار اجتماعی و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی، در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا؛ در مورد این مسئله که چه بیماری‌های مقاربتی به جز ایدز اکنون در بین مردم رواج دارد؛ گفت: بیماری‌های عفونی وجود دارند اما قابل درمان هستند و بیماری‌هایی مانند سفلیس هم که دیگر تقریبا ریشه کن شده‌اند. بیماری که امروز بسیار رواج پیدا کرده است و از ایدز هم خطرناک‌تر است بیماری زگیل تناسلی است.

وی ادامه داد: در این بیماری زگیل‌هایی روی آلت تناسلی ایجاد می‌شود و در حین مقاربت جنسی به سرعت منتقل می‌شود. این زگیل‌ها سبب عفونت و سرطان می‌شود و افراد مبتلا همچنین نمی‌توانند دیگر بچه‌دار شوند.

اقلیما افزود: این بیماری درمان سختی دارد و تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری است و آن هم فقط توسط واکسن انجام می‌شود. البته حتی یک عدد هم از این واکسن در ایران موجود نیست و افراد باید آن را از خارج از کشور تهیه کنند.

این مددکار اجتماعی گفت: بعضی آقایان برای درمان این بیماری لیزر درمانی می‌کنند اما فایده‌ای ندارد و پس از ۱۰ روز تا یک ماه دوباره باز می‌گردد. بعضی از متخصصین طب سنتی هم می‌گویند که شاید سه بار استفاده از داروی نظافت باعث درمان آن شود که این امر از لحاظ علمی ثابت نشده است.

اقلیما ادامه داد: ظرف یک سال گذشته این بیماری به شدت شیوع یافته است و چون از راه مقاربت انتقال پیدا می‌کند سرعت شیوع آن بسیار زیاد است. سال گذشته روزانه ۱ تا ۲ نفر مبتلا به من مراجعه می‌کردند در حالی که امسال روزی ۱۰ الی ۱۵ آقا که به این بیماری مبتلا هستند به من مراجعه می‌کنند. تاکنون شاید حداقل یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده باشند. این بیماری در آستانه اپیدمی شدن است.

وی افزود: باید سریعا از خارج واکسن تهیه شود و مثل فلج اطفال به همه زده شود زیرا همه در معرض خطر هستند، همچنین تاکنون در این باره اطلاع رسانی نشده است و باید هرچه زود‌تر آموزش و اطلاع رسانی شروع شود.

رئیس انجمن علمی مددکاران در آخر گفت: من از وزیر بهداشت استمداد طلب می‌کنم و هشدار می‌دهم که برای این مسئله کاری انجام دهد زیرا در آینده خیلی دیر خواهد شد و دیگر هیچ کاری نمی‌توان کرد.
/////////////////////////////

برای کسب اطلاع بیشتر به دو ضمیمه زیر مراجعه کنید:

زگیل دستگاه تناسلی چیست؟
یکی دیگر از بیماریهای جنسی زگیل ناحیه تناسلی است که عامل ویروسی دارد .

زگیل تناسلی، یک بیماری ویروسی منتقله از طریق جنسی است که هر دو جنس را مبتلا می کند. این بیماری ضایعات پوستی به شکل برامدگیهای تو پر و کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد می کند که فاقد درد یا خارش می باشند. زگیلها می توانند از چند هفته تا چند ماه بعد از تماس با فرد آلوده ایجاد شوند. عامل ایجاد کننده ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی است که به نظر می رسد در ایجاد برخی بدخیمی ها نیز نقش دارد.این ویروس مشابه با ویروس ایجاد کننده ی زگیل معمولی است ولی در مقایسه با آن از قدرت انتقال بیشتری برخورداراست. ضایعات بیشتر در نواحی مرطوب ایجاد می شوند.
انتقال:

از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی صورت می گیرد که حاوی ویروس است و می تواند از طریق ارتباط جنسی، تماس با ترشحات تناسلی و لباس آلوده و همچنین از طریق مادر به نوزاد در هنگام تولد منتقل شود.

علايم زگیل تناسلی:

1- برآمدگی های پوستی‌ توپری‌ به ابعاد حدود ٢ تا چند میلیمترهستند كه‌ ممکن است به صورت متعدد وحتی خوشه‌ای باشند.

2- فاقد درد، سوزش و خارش بوده ومسری تر از زگیل معمولی سایر نواحی بدن هستند.

اگرچه زگیلهای کوچک بدون درمان نیز پس از مدتی خود به خود از بین خواهند رفت اما از آنجا که این بیماری می تواند زمینه ساز بدخیمی باشد باید در پی درمان و پیگیری بود. احتمال عود بیماری نیززیاد است. زگیل تناسلی ممکن است درمردان منجر به انسداد ادراری ویا در زنان موجب ایجاد سرطان گردن رحم گردد.

پیشگیری:

1- تا زمان بهبودی کامل ضایعات باید ازارتباط جنسی خودداری شود زیرا احتمال انتقال زیاد است.

2- استفاده از کاندوم در سایرمواقع احتمال ابتلا را کاهش می دهد.

3- همچنین از خراشیدن و دستکاری ضایعات باید پرهیز نمود چرا که موجب انتقال آلودگی شده ویا ممکن است عفونت ثانویه باکتریایی روی دهد.

4- رعایت بهداشت و تمیز وخشک نگه داشتن محل ضایعات به بهبودی کمک می کند.

5- همچون سایر بیماریهای جنسی بهترین راه پشگیری، ارتباط جنسی معقول ومطمئن است.

6- واکسن جدیدی را که (FDA)سازمان تائید غذا و داروی آمریکا در سال 2006 برای پیشگیری از چهار گونه از ویروسهای زگیل به نام گارداسیلGardasilساخته شد، مورد تائید قرار داد که می توان آنرادر سه نوبت به فاصله 6 ماه جهت پیشگیری تزریق نمود.

5- ( دیده شدن بیماری در كودكان‌ می تواند مطرح کننده ی احتمال سوءاستفاده‌ جنسی از کودکان باشد، اگرچه احتمال انتقال از مادر در هنگام تولد نیز وجود دارد.)

درمان:

روش درمان توسط پزشک و با توجه به محل درگیری و اندازه ضایعات تعیین می شود.بسته به نظر پزشک درمان استفاده از داروهای موضعی مثل پودوفیلین، استفاده از کرایوتراپی ونیتروژن مایع، تا استفاده از لیزر یا جراحی متفاوت است.

پیگیری توسط آزمون پاپ اسمیدر خانمها باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد. ممکن است در این زمینه حتی به بررسیهای بیشترمانند نمونه گیری از بافت نیز نیاز باشد.درمان کامل ضایعات توصیه می شود.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر سمیرا سرخوش
http://www.seemorgh.com/health/2175/1959.html

///////////////////////////
دکتر مریم ملکی متخصص پوست
درمان پزشکی :
برای برطرف کردن زگیل تناسلی فقط یک روش موثر درمان وجود ندارد بلکه تعدادی از روشهای درمانی موجود است .هیچ یک از روشهای بصورت 100% برطرف کننده زگیلهای وپیشگیری کننده از برگشت آنها در همه بیماران نمی باشد .امکان عود زگیلهای تناسلی وجوددارد ودر 10 تا 20% بیمارن بعد از یک دوره سه تاچهار ماهه مجددا دیده می شود.

کرایو تراپی :
روشی است که با استفاده از یک پروب آمیخته به نیتروژن مایع زگیها را منجمد می کنند ،این روش در درمان انتخابی است ودر خط اول درمان قرار دارد زیرا جوابدهی در این روش بسیار عالی است و عوارض جانبی کمی دارد ،ممکن است بیمارنیاز به چندین جلسه کرایو با سرما درمانی داشته باشد .البته احتمال عود زگیل نیز وجود دارد وممکن است نیاز به مراجعه مجدد به پزشک باشد .

درمان با لیزر :
این روش برای زگیلهای تناسلی گسترده یا عودکننده استفاده می شود این روش به بی حسی موضعی ،منطقه ایی یا عمومی نیاز دارد .لیزر بصورت فیزیکی ضایعات حاوی ویروس HPV را تخریب می کند.عوارض این روش شامل هزینه بالا ،افزایش زمان بهبودی ،ایجاد جای زخم وپخش شدن ذرات آلوده ویروس در هوا می باشد

دست کم 5% از زنان و مردانی که درسنین فعالیت جنسی هستند حداقل یکبار در طول عمرشان دچار زگیل تناسلی می گردند بعد از ابتلا به ویروس HPV ممکن است یک تا سه مه (در بعضی موارد بیشتر ) طول بکشد تا زگیل ظاهر شود .

اگر زگیل را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد ؟
متاسفانه با وجود درمان زگیل تناسلی ،ویروس HPV در بدن باقی می ماند واحتمال سرطان درهانه رحم ،راست روده ،آلت تناسلی مرد وجود دارد .اما همنطوط که گفته شد همه انواع HPV سرطان زا نیستند .اگر دچار زگیل تناسلی بوده اید باید معاینات سالیانه جهت بررسی داشته باشید .

چگونه می توان از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟
بهنرین روش محدود کردن تماس جنسی فقط به فرد غیرمبتلا است .کاندوم ممکن است تاحدودی جلوگیری کند اما باید بدانیم که کاندوم 100%پیشگیری نمی کند چونکه نمی تواند تمام آلت تناسلی مرد را پوشش دهد دونوع واکسن برای HPV وجود دارد . البته هر کدام برای یک نوع خاصی از ویروس HPVموثر است .

گارداسیل :
HPV18,HPV-16که 70% سرطانهای دهانه رحم راسبب می شوند پوشش می دهد ،همچنین دونوع ویروس HPV-11, HPV-6 که سبب 90% زگیل های تناسلی هستند را نیز پوشش می دهد . این واکسن برای دختران 9-26سال وپسران 11-21 سال توصیه شده است واکسن دیگرcervarixاست که برای سنین 10-25 توصیه می شود و HPV18,HPV-16 راپوشش می دهد.

http://www.doctormaleki.com/index.php?ToDo=ShowArticles&AID=10971

بیان دیدگاه