طرح دستگیری کودکان کار متوقف می‌شود

طرح دستگیری کودکان کار به گفته مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه متوقف خواهد شد. به گفته روزبه کردونی پیرو نشست مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهر تهران مصوب شد؛ موضوع حمایت اجتماعی و جذب و توانمندسازی کودکان کار و خیابان از شمول مصوبه فورت خدمات اجتماعی شهر تهران خارج شود و مطابق آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی به عهده سازمان بهزیستی و وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی قرار گیرد.
ادامهٔ نوشته

خشونت علیه دختران-به مناسبت روز جهانی کودکان دختر نعیمه دوستدار

دختربچه‌ها هنوز در جهان به روزی اضافه بر روز جهانی کودکان نیاز دارند. مشکلات آن‌ها به مشکلات عمومی کودکان جهان خلاصه نمی‌شود، بلکه شکل شدیدتر همان‌هاست، به اضافه خشونت‌های وابسته به جنسیت که استمرار آن‌ها تا سال‌های بزرگسالی به مشکلات جهان نابرابر برای زنان پیوند می‌خورد. آن‌ها نه تنها در محیط خانواده با تبعیض جنسیتی، خشونت خانگی و ضرب و شتم مواجه‌اند، که از آنها توقع می‌رود درس و تحصیل را ترک کنند، ازدواج کنند و باردار شوند. کار خانگی، کار در مزرعه و کار برای کمک به مخارج زندگی، شرایط روزمره زندگی آنهاست.
ادامهٔ نوشته

اجبار کودک به گدایی

موسی برزین وکیل خانه امن

پرسش: سلام. خواهر من سه سال پیش در اثر بیماری سرطان در سن ۴۰ سالگی درگذشت. دو فرزند داشت که الان یکی ۹ ساله و دیگری ۱۴ ساله است. متاسفانه شوهر خواهرم معتاد بود و یک سال پیش در اثر اعتیاد او هم درگذشت. سرپرستی فرزندان به پدربزگ (پدرشوهر خواهرم) سپرده شد. او متاسفانه با بچه‌ها خیلی بدرفتاری می‌کند. ما در شهر دیگری زندگی می‌کنیم و امکان سر زدن مرتب به بچه‌ها را نداریم. شاید سالی یک یا دو بار بتوانیم آنها را ببینیم. پدربزرگ بچه‌ها نیز وضع مالی خوبی ندارد. به همین دلیل بچه‌ها را مجبور به کار کردن می‌کند. پدربزرگ خودش مصرف‌کننده مواد مخدر است. چندی پیش از یکی از آشنایان شنیدیم که بچه‌ها را در بازار به گدایی می‌فرستد. خیلی از شنیدن این خبر ناراحت شدم. زنگ زدم به پدربزرگ و تهدیدش کردم. او هم با کمال بی‌ادبی گفت “به شما ربطی ندارد. سرپرستی بچه‌ها با من است و هرکاری دلم بخواهد می‌کنم.” راستش خیلی عذاب وجدان دارم. گرچه خودمان هم وضع خوبی نداریم، اما می‌خواهم از این پدربزرگ بی‌مسوولیت شکایت کنم و سرپرستی بچه‌ها را بگیرم. با همسرم هم صحبت کردم که چندان راضی نبود اما قانعش کردم. لطفا ما را راهنمایی کنید. از کجا باید شروع کنم؟ به کجا بروم؟ مگر پدربزرگ می‌تواند بچه ها را به گدایی بفرستد؟
ادامهٔ نوشته

سوئیس؛ به مردان آزارگر دستبند الکترونیکی می بندند

یورونیوز
مردانی که در سوئیس به شرکای زندگی و یا همسران خود آزار فیزیکی می‌رسانند مجبور به بستن دستبندهای الکترونیکی خواهند شد تا حرکات دست آنان ضبط و ثبت شود.

این طرح مقامات سوئیسی در دست بررسی است و برای اجراء شدن منتظر حکم نظام قضایی این کشور است.
ادامهٔ نوشته