چالش بر سر سن ازدواج دختران

جهان زن ـ سخنان احمدی نژاد در رابطه با اشتباه بودن کنترل جمعیت و سپس پیشنهادات او برای پائین آوردن سن ازدواج، هر چند هدف های ویژه ای را دنبال می کند اما با واقعیت های موجود در جامعه بشدت مغایرت دارد. نگاهی به ارزیابی ها و نظرسنجی ها که توسط ارگان های حکومتی انجام می گیرد، نشان می دهد که راهی که جامعه در حال پیمودن است و راهی که احمدی نژاد ارائه می کند در مقابل یکدیگر قرار دارد. چالش این دو روند، سمت و سوی تحولات و درگیری های آتی را نشان خواهد داد. این که پشت طرح های احمدی نژاد چه برنامه هایی خوابیده است موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تفاوت ديدگاه رئيس‌جمهور و مدير ارشد وزارت بهداشت

چالش بر سر سن ازدواج دختران

در حالي كه رئيس‌جمهور سن مناسب ازدواج دختران را 16 و 17 سال مي‌داند يك مدير ارشد وزارت بهداشت اعلام كرد كه 23 درصد دختران در معرض عوارض بارداري زودرس هستند

سعيد برآبادي: پيشنهاد سن ازدواج دختران در همايش تقدير از خيرين و فعالان امر ازدواج از سوي رئيس‌جمهور در كنار ابراز نگراني مدير كل سلامت جمعيت و خانواده وزارت بهداشت مبني بر اينكه 23 درصد از دختران در معرض عوارض بارداري زودرس هستند نشان از عدم فرهنگ‌سازي و بسترسازي مناسب براي مقوله ازدواج در كشور دارد. سازمان ملي جوانان از ابتداي دولت نهم با شعار ازدواج بهنگام، سعي در كاهش سن ازدواج در كشور داشته است، احمدي‌نژاد هم در اين همايش تاكيد كرده كه «به نظر من سن ازدواج مناسب براي دخترها 16، 17 و 18 سال است يعني زماني‌كه دخترها تازه شكوفا شده‌اند و اوج عاطفه و احساس و لطافت هستند و سن مناسب براي ازدواج پسرها نيز 19، 20 و 21 سال است.» كشمكش دولت و جامعه جوان ايراني بر سر موضوع ازدواج بيش از هر چيز به تفاوت در نوع نگاه اين دو طيف به موانع بر سر راه ازدواج مربوط مي‌شود چرا كه جوان‌ها، نبود شرايط مالي، اقتصادي و تامين نبودن نيازهاي اوليه زندگي را اصلي‌ترين دليل تاخير در ازدواج خود مي‌دانند اما دولت فرهنگ وارداتي زندگي مجردي را اصلي‌ترين دليل تاخير در سن ازدواج جوان‌ها قلمداد مي‌كند و به دنبال معرفي الگوهاي بومي در اين حوزه است. اما در كنار اين تفاوت ديدگاه، پيشنهاد سن 16 سال براي ازدواج دختران از سوي رئيس‌جمهور چالش‌‌هايي را ايجاد كرده به گونه‌اي كه روز گذشته يكي از مديران ارشد وزارت بهداشت با منتشر كردن آماري از وضعيت بارداري ناخواسته و عوارض آن در كشور، غيرمستقيم به سخنان رئيس‌جمهور واكنش نشان داده است.

وعده حل دو ساله مشكل مسكن و اشتغال

محمود احمدي‌نژاد در همايش تقدير از خيرين و فعالين امر ازدواج كه هر سال توسط سازمان ملي جوانان برگزار مي‌شود با اشاره به اهميت ازدواج گفته است: ازدواج خيلي مهم است چون بستر كمال انسان است و خانواده نيز از اهميت بسزايي برخوردار است چون بستر تربيت و رشد انسان‌ها است.خانواده همانند آجرها و قطعات برپاكننده يك جامعه متعالي است.به همين خاطر ازدواج امري موظف است.پس از اين سخنان، احمدي‌نژاد به سراغ دو چالش اساسي جوانان درباره ازدواج يعني مسكن و اشتغال رفته و با ترسيم كردن راهي، نشان داده است كه تا دو سال ديگر مشكل مسكن و اشتغال براي هيچ جواني وجود نخواهد داشت: « در موضوع اشتغال و مسكن نيز دولت برنامه‌ريزي‌هاي مناسبي دارد هر چند كه من اعتقاد ندارم شرط تشكيل خانواده موفق و ازدواج موفق اشتغال و مسكن باشد. زيرا بخش مهمي از زندگي ساختن است. دختر و پسر بايد خود زندگي خود را بسازند اگر همه چيز آماده باشد بعد از آن قرار است جوانان چه بكنند؟» به گفته رئيس دولت دهم، تا پايان اين دولت، مشكلات اشتغال و مسكن حل مي‌شود و آن را به روز مي‌كنيم و به‌طور قطع تا پايان دولت دهم مشكلي به نام مسكن در فهرست مشكلات مردم وجود نخواهد داشت.همچنين وي تاكيد كرده است: تا دو، سه ماه آينده كه از هدفمند كردن يارانه‌ها فارغ شويم بحث اشتغال را به صورت جدي دنبال مي‌كنيم و دولت با تمام توان بر روي مسئله اشتغال متمركز مي‌شود و تا دو سال آينده هيچ مشكلي به نام اشتغال وجود نخواهد داشت.

به گفته رئيس‌جمهور دولت تعهد داده است كه سالانه حدود يك ميليون شغل ايجاد كند و امسال نيز قرار بوده يك ميليون و صد شغل را دولت پشتيباني كند. در جلسه شوراي اشتغال كه هفته پيش برگزار شد اعلام شد كه تا پايان مهر ماه 820 هزار شغل ثابت راه‌اندازي و بنابراين تا پايان سال پيش‌بيني مي‌كنيم كه تعداد شغل‌هاي ايجاد شده توسط دولت از يك ميليون و صد شغل نيز بگذرد. بنابراين تا پايان سال 90 و نهايتا تا اواسط سال 91 بازار اشتغال آن‌قدر گرم خواهد بود كه جوانان دغدغه اشتغال نداشته باشند.البته او در بخشي از سخنان خود با اشاره به غفلت از پرداختن به موضوع ازدواج تاكيد كرده «معتقدم ازدواج درست و آسان از بحث اشتغال و مسكن مهم‌تر است كه ما متاسفانه در رابطه با ازدواج آسان و بهنگام غفلت كرديم البته خوشبختانه هنوز آسيب جدي در اين زمينه به جامعه وارد نشده و فقط يك مقدار سن ازدواج بالا رفته است.»

تهران امروز


احمدی‌نژاد: سن ازدواج باید برای دختران 16 و پسران 20 سال باشد

مهر : محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه سن ازدواج در کشور بالاتر از حد انتظار است، گفت: باید سن ازدواج را برای پسران به حدود 20 سال و سن ازدواج برای دختران به حدود 16 الی 17 برسانیم.
محمود احمدی‌نژاد که عصر امروز شنبه در مراسم تجلیل از خیرین امر ازدواج در محل سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، گفت: بحث ازدواج نه تنها امروز بلکه در طول تاریخ یکی از مهمترین تصمیمات افراد تلقی می‌شده به‌حدی که به آن وجه تقدس داده‌اند و بر آن عقد مقدس ازدواج نام نهاده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه خانواده سلول اصلی یک جامعه متعالی است، گفت: خانواده ماموریت بسیار سنگینی را در اصلاح جامعه و تربیت انسان‌ها دارد و کم اتفاق می‌افتد که یک فرد در خانواده‌ای با بنیان‌های سست به تعالی برسد.
وی خانواده را پایه و اساس جامعه دانست و افزود: برای اینکه انسان به خداوند برسد باید از ارتباطات محبت‌آمیز در خانواده بهره‌مند شده باشد.
احمدی‌نژاد به عنوان نمونه خانواده ایده‌آل را خانواده پیامبر و علی‌ معرفی کرد و تصریح کرد: این خانواده اوج عشق است و به‌گونه‌ای روابط پدر و مادر در آن تنظیم شده که یکی شده‌اند.
احمدی‌نژاد در ادامه ازدواج را بستر کمال انسان عنوان کرد و گفت: قطعات برپایی یک جامعه ایده‌آل انسانی خانواده بوده و ازدواج در واقع شروع تشکیل یک خانواده به‌شمار می‌رود.
وی با اشاره آداب و رسوم برگزاری مراسم ازدواج گفت: آداب و رسوم ازدواج در جهت آسمانی کردن خانواده است.
وی با تاکید بر اینکه مشکلات مادی مثل مسکن و شغل نمی‌تواند مانعی برای ازدواج جوانان باشد گفت: کار مهم ازدواج دو نفر، ساختن است و نباید ازدواج را به‌خاطر شغل یا مسکن به تاخیر انداخت بلکه ازدواج خود سازنده مسکن و بسیاری از چیزها خواهد بود.
وی در ادامه با اعلام اینکه تا پایان دولت دهم در رابطه با مسکن به روز خواهیم شد‌، خاطرنشان کرد: انشاءالله مشکلی به نام مسکن در فهرست مشکلات مردم جای نخواهد داشت و اشتغال هم پس از هدفمند کردن یارانه‌ها در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت و به‌سرعت این معضل را نیز رفع خواهیم کرد.
وی با اشاره به سن ازدواج در کشور گفت: دلیلی ندارد که سن ازدواج جوانان ما در حدود 26سال باشد و ما باید تلاش کنیم که سن ازدواج به حدود 20 سال برسد.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: بهترین سن ازدواج برای دختران 16 تا 17 سال و برای آقایان 19 یا 20 و یا 21 سال است.
ویبا بیان اینکه من خیلی نگران هجمه فرهنگی دیگر کشورها نیستم گفت: من از کم‌کاری خودمان در هراسم و اگر ما ازدواج آسان را بتوانیم ترویج کنیم شیطان را هزاران سال نوری از خود دور کرده‌ایم.

بر خلاف نظر احمدی نژاد :
73 درصد مردم معتقدند تا دو فرزند كافي است

سلامت نیوز: بر اساس نتايج نظرسنجي اينترنتي وزارت بهداشت كه 7 هزار و 31 نفر در آن شركت كردند، 73 درصد شركت كنندگان اعلام كردند كه تا دو فرزند كافي است.
به گزارش فارس، وزارت بهداشت در يك نظرسنجي اينترنتي كه در سايت اين وزارتخانه به نمايش درامده است، سؤالي را مطرح كرد با اين عنوان كه «درباره تنظيم خانواده با كدام يك از گزينه‌هاي زير موافقيد؟ كه پاسخ‌هاي آن عبارتند از 1- يك فرزند كافيه.2- دو فرزند كافيه.3-والدين تصميم بگيرند و 4- دولت تصميم بگيرد.
نتايج اين نظرسنجي كه تاكنون 7 هزار و 31 نفر در آن شركت كرده‌اند و هنوز هم در سايت اين وزارتخانه به آدرس:http://www.behdasht.gov.ir فعال است نشان داد كه 35 درصد شركت كنندگان با گزينه اول يعني «يك فرزند كافيه» موافقند، 38 درصد ديگر با گزينه دوم يعني «دو فرزند كافيه» موافقند و در مجموع 73 درصد شركت كنندگان در اين نظرسنجي اينترنتي معتقدند كه تا دو فرزند براي هر خانواده كافي است.
بر اساس اين نظرسنجي 25 درصد شركت كنندگان نيز معتقدند كه بايد والدين در اين زمينه تصميم بگيرند و 2 درصد از كل شركت كنندگان نيز معتقدند كه دولت بايد در اين زمينه تصميم بگيرد.
(احمدی نژاد در هر فرصتی با تاکید خانواده ها را به داشتن هر چه بیشتر فرزند تشویق کرده و قرار است دولت وی برای تشویق آنها برای هر بچه تازه متولد شده یک میليون تومان بدهد!)

مديركل دفتر سلامت خانواده، جمعيت و مدارس؛
23 درصد دختران در معرض عوارض بارداري زودرس هستند
حدود 23 درصد دختران، زير 20 سال ازدواج مي‌كنند و در معرض حاملگي زودرس و عواقب آن قرار مي‌گيرند.
به گزارش خبرنگار وب‌دا دكتر محمداسماعيل مطلق در همايش بهداشت باروري جوانان ضمن بيان اين مطلب افزود: امروزه پرداختن به سلامت نوجوانان از برنامه‌هاي داراي اولويت سلامت در دنيا محسوب مي‌شود و رفتار پرخطر نوجوانان بر سلامت آتي آنان تاثير مي‌گذارد.
دكتر مطلق با بيان اين كه سنين جواني زماني براي فرصت‌ها و از سويي خطرات است، گفت: تحولات اين سنين بسيار عميق و اساسي است و زمينه‌هاي جسمي، رواني و عاطفي و اجتماعي را در بر مي‌گيرد.
وي همچنين به تحت تاثيرقرار گرفتن جوانان از محيط اجتماعي اشاره كرد و مهمترين حوزه‌هاي تأثيرگذار اجتماعي را قوانين و مقررات، باورها و هنجارهاي اجتماعي، ارتباط با خانواده، دوستان و ساير بزرگسالان برشمرد و تأكيد كرد: در هنگام برنامه‌ريزي بايد اين محيط‌ها مورد توجه قرار گيرند و از اهميت آنها براي حصول به اهداف استفاده شود.
دكتر مطلق در ادامه به برنامه‌هاي سلامت دفتر سلامت خانواده و جمعيت اشاره كرد و گفت: برقراري نظام مراقبت بيماريهاي غيرواگير كه هردوسال يكبار تحقيق كشوري آن به انجام مي‌رسد و بررسي اختلالات شايع در نوجوانان و جوانان و برنامه مداخلاتي مدارس مروج سلامت كه امسال در 658 مدرسه به اجرا درآمده است از جمله برنامه‌هاي اين دفتر در ارتقاي سلامت خانواده‌ها بوده است.
وي همچنين به صدور بيش از 8 ميليون شناسنامه سلامت براي دانش‌آموزان از سال 81 تاكنون اشاره كرد و افزود: سالانه 3 ميليون شناسنامه سلامت دانش‌آموز نيز براي مقاطع اول ابتدايي، اول راهنمايي و اول دبيرستان صادر شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت:

تنظيم خانواده نرخ رشدجمعيت را از4/3به6/1 درصد كاهش داده است

برنامه‌هاي جامع تنظيم خانواده در ايران نرخ رشد جمعيت را از بيش از 4/3 درصد به 6/1 درصد كاهش داده است.

به گزارش وب‌دا دكتر حسن امامي رضوي معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ديدار با وزير رفاه، جمعيت و امور زنان پاكستان و هيأت همراه ضمن بيان اين مطلب گفت:‌در زمينه تنظيم خانواده از 25 سال پيش تاكنون برنامه‌هاي متعددي در ايران انجام گرفته كه نقش رهبران مذهبي و رسانه‌ها در اجراي اين برنامه‌ها بي‌بديل بوده است.

وي افزود: كشورهاي ايران و پاكستان كه هر دو عضو گروه G5 هستند مي‌توانند با كمك WHO‌ به انتقال تجربيات در زمينه‌هاي بسياري از امور بهداشتي و درماني مبادرت كنند.

وي به رشد زنان در جامعه ايران اشاره كرد و اظهار داشت: 60 درصد دانشجويان پزشكي در ايران خانم هستند و هم‌اكنون 17 هزار بهورز زن در 17 هزار خانه بهداشت سراسر كشور مشغول خدمت‌رساني بهداشتي و درماني هستند.
امامي رضوي به امضاي تفاهم‌نامه همكاري بين ايران و پاكستان اشاره كرد و بيان داشت: مرگ و مير مادران در ايران طي 20 سال كار مداوم و برنامه‌ريزي و اجراي طرح‌هاي مختلف از 140 درصد هزار به 30 درصد هزار رسيده و پيشنهاد ما به پاكستان در اين زمينه اين است كه به ايجاد امكانات حد وسطي همچون تأسيس مراكز زايماني كه در دسترس خانم‌هاي باردار در نقاط محروم باشد اقدام كنيد و در كنار آن آموزش و تربيت ماماي بومي در اين مناطق را مورد توجه قرار دهيد.

بیان دیدگاه