جمیعت و تعالی خانواده در یک قدمی ‌صحن مجلس!!

afzayesh jamiatمهرخانه: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده پس از هفته‌ها بررسی و تصویب در کمیسیون فرهنگی به اداره تطبیق قوانین ارجاع شده تا پس از تأیید این اداره در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، درخصوص آخرین وضعیت طرح جمعیت و تعالی خانواده تصریح کرد: بررسی این طرح در کمیسیون فرهنگی به اتمام رسیده و طرح فوق در حال‌ حاضر برای تطبیق با قوانین به اداره کل قوانین مجلس ارجاع شده است.

سید علی طاهری گفت: پس از بررسی طرح جمعیت و تعالی خانواده در اداره کل قوانین مجلس و ارجاع مجدد آن به کمیسیون فرهنگی، این کمیسیون طی یک نامه رسمی طرح را به هیئت‌ رئیسه مجلس تحویل خواهد داد تا در نوبت کار صحن علنی قرار گیرد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا ادامه داد: این طرح قید فوریت ندارد و سعی می‌کنیم با امضای 50 نماینده، پس از لایحه بودجه 93 در اولویت دستور کار جلسات علنی مجلس قرار گیرد.

لازم به ذکر است این طرح خرداد ماه سال جاری در راستای افزایش جمعیت و ارتقای نرخ باروری و اجرای سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مطرح شد و 50 نماینده پای آن را امضا کردند.

طرح جمعیت و تعالی خانواده به چه نکاتی اشاره دارد؟
به گزارش مهرخانه، در فصل اول این طرح، سن مناسب برای ازدواج مردان 25 – 20 سال و برای زنان 22 – 18 سال در نظر گرفته شده و در ماده 8 آن دولت مکلف است بخشی از اعتبارات وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، راه و شهرسازی و کلیه مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی را به تأمین خوابگاه‌های مناسب برای دانشجویان متأهل مرد و متأهل زن دارای فرزند تخصیص دهد.

یکی از سیاست‌های تشویقی در این طرح برای ازدواج و فرزندآوری، ماده 9 این طرح بود که براساس آن در کلیه بخش‌های دولتی و غیردولتی، اولویت استخدام به ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متأهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند است. به‌کارگیری یا استخدام افراد مجرد واجد شرایط در صورت عدم وجود متقاضیان متأهل واجد شرایط، بلامانع است. البته این ماده در جریان بررسی طرح در کمیسیون حذف شد، ولی ممکن است در جلسه بررسی طرح دوباره مطرح شود.

یکی از موارد این طرح ممنوعیت عضویت مجردها در هیئت علمی ‌‌است. بر اساس این طرح، 5 سال پس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، جذب افراد مجرد به عضویت هیئت علمی ‌‌در تمامی ‌دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی و معلمین مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی، ممنوع است. تنها در صورت نبودن متقاضی متأهل واجد شرایط، با تأیید بالاترین مقام دستگاه، جذب افراد مجرد بلامانع خواهد بود. البته افراد مجرد نخبه از شمولیت این ماده مستثنی هستند.

بر اساس این طرح کلیه صندوق‌های بیمه و بازنشستگی مکلفند درصورت تمایل مادران شاغل دارای فرزند با حداقل 10سال سابقه کار مفید، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، آنها را با همان میزان سنوات بدون رعایت شرط سنوات تعیین‌شده در قانون مدیریت کشوری و قانون تأمین اجتماعی و سایرمقررات مرتبط، بازنشسته نمایند.

همچنین دولت مکلف است سبد تغذیه رایگان را به صورت ماهیانه به صورت کالابرگ شامل: پروتئین،‌ لبنیات، برنج و حبوبات معادل یک تا دو میلیون ریال به مادران باردار و دارای فرزند زیر 5 سال حداقل برای 3 دهک جمعیت درآمدی پایین و نیازمندان به تشخیص و با معرفی مراکز بهداشت براساس ارزش ریالی سال 1391 (به عنوان سال پایه) اختصاص دهد.

هزینه 10 میلیاردی طرح جمعیت و تعالی خانواده
البته این طرح مخالفان و منتقدان زیادی دارد که انتظار می‌رفت اعضای کمیسیون فرهنگی در جریان بررسی به این انتقادات توجه کنند، ولی در عمل به جز تغییراتی اندک، چیز دیگری نصیب این طرح نشد و حال باید دید این طرح که به گفته سید مرتضی حسینی یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی، هزینه 10 هزار میلیاردی را برای دولت به همراه دارد؛ در صحن علنی مجلس با چه واکنش‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

بیان دیدگاه