بدحجابی و یورش مجلسیان

hejabمدرسه فمینیستی: تندروهای مجلس شورای اسلامی رواج بدحجابی خصوصا جوراب شلواریهای چسبانِ «ساپورت» در اماکن عمومی و تمایل دخترهای جوان نسبت به استفاده از لباسهای مُدِ روز را تقلید از مدلهای غربی معرفی کردند و فضای لازم برای بازداشت وسیعتر این دختران توسط گشت ارشاد نیروی انتظامی را هم بوجود آورده اند.

این حمله ها و تهمت زنی ها به کسانی که ساپورت می پوشند و بازداشت دخترها به بهانه ی آرایش و پوشیدن لباسهای مُدِ روز، از قبل هم ادامه داشته اما اسفند ۱۳۹۲بود که با چاپ مقاله ای در روزنامه «وطن امروز»، دور جدید حمله تندروهای متعصب نسبت به ساپورت پوشیدن دختران تهرانی آغاز شد با این حال در روزهای اخیر ، حمله های کوبنده و انقلابی تندروهای مجلس به این طرز پوشش، هدف دیگری نیز یافته است: فشار بر دولت میانه رو دکتر حسن روحانی و رویارو قرار دادن دولت با دختران جوان و تحصیل کرده. زیرا به محض اینکه نمایندگان اصولگرای خانه ملت علیه لباس و پوشش دخترها آنطور با هیاهو موضع گیری کردند این موضع گیری، با سرعت به نهادهای دیگر مثل امامان جمعه و سپاه و ستاد مبارزه با جنگ نرم دشمن هم سرایت کرد و آنها هم در تأیید و هماهنگی با تندورهای مجلس، شیک پوشی زنان ایران را توطئه ای از طرف استکبار و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، تفسیر کردند. مجلسی ها تصاویر زنان ساپورت پوش را از طریق مانیتورهای مجلس شورای اسلامی، نگریستند. احتمالا ولوله ای که از دیدن این تصاویر در فضای خانه ملت بوجود آمد برای بزرگترین خسارتها به منافع ملی مثل تحریم شدن ایران از سوی سازمان ملل، یا مرگ صدها نفر از مردم به خاطر بنزین آلوده ی پتروشیمی، یا رانت خواری مسئولین دولت قبلی که خود را پاکترین دولت تاریخ می نامیدند، بوجود نیامد.

بعضی از نمایندگان تندرو و متعصب مجلس که بدحجابی و ساپورت پوشیدن دختران را از تحریم های بین المللی، فاجعه آمیزتر می دانند وزرای دولت دکتر روحانی را هم به طور غیرمستقیم زیر فشار قرار دادند و طوری وانمود کردند که انگار این دولت است که مسئول مُد و فشن و توزیع لباس های زیبا و خوش قواره بین دخترهاست. برخورد خشن اصولگرایان تندرو در مورد بدحجابی دختران حتی صدای وزیر ارشاد را هم درآورد و علی جنتی با تأکید بر لزوم توجه به وضعیت اسفناک بیکاری جوانان و نقش بیکاری و بحران اقتصادی در رشد ناهنجاریهای اجتماعی و افزایش طلاق، به سهم خودش نسبت به هیاهوی بی دلیل تندروها واکنش نشان داد. ولی اصولگرایان متعصب کوتاه نیامدند و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از بررسی موضوع حجاب با حضور دستگاه‌های مرتبط در هفته آینده خبر داد: «مصطفی افضلی‌فرد گفت: این کمیسیون در جلسه روز یکشنبه هفته آینده خود برای بررسی موضوع عفاف و حجاب و به منظور پیگیری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود. سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس خاطرنشان کرد: در جلسه روز یکشنبه نمایندگان حدود ۲۰ دستگاه مرتبط با موضوع عفاف و حجاب در گزارشات جداگانه به ارائه توضیح در مورد اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌پردازند.[۱]

آکادمی گوگوش و دختران ساپورت پوش

نویسنده روزنامه «وطن امروز» در آن مقاله که در اسفند سال گذشته به چاپ رساند با نگاهی دایی جان ناپلئونی، این طرز پوشیدن لباس را ناهنجاری اجتماعی تفسیر کرد و از دید قدیمی خودش، آن را بعنوان یک پدیده ی خاص که نتیجه ی تقلید کردن دختران داخل کشور از الگوی لباسهای شرکت کنندگان مسابقه «گوگوش آکادمی» است به خوانندگان روزنامه معرفی کرد و نوشت: «این پدیده با پخش چند برنامه از آکادمی گوگوش در شبکه ماهواره ای من و تو، به راه افتاد و کم کم به یک اپیدمی ناهنجار اجتماعی تبدیل شد». فکر می کنم این نویسنده اصلا نمی داند که الگوهای مُد و فشن که بین جوانان تمام کشورهای دنیا یک عالمه طرفدار دارد همیشه یک اصل مرسوم در همه ی دنیا است و تا بوده، همین بوده که جوانها، کشته مرده ی آخرین مدهای لباس و آرایش و زیبایی هستند. علاقه عمومی نسل جوان به پدیده های نو فقط به لباس و آرایش که محدود نیست. نوجویی دخترها و پسرها، شامل همه چیز می شود مثلا به آخرین دستاوردهای تکنولوژی و برنامه نویسی کامپیوتری و استفاده از این برنامه ها در تازه ترین مدل گوشی های موبایل، یا علاقه زیاد به استفاده از آخرین کشفیات علمی و پژوهشی؛ یا علاقه به عمل زیبایی و جراحی پلاستیک روی بینی، لب، گونه و اندام، یا شوق دیدن تازه ترین دستاوردهای هنری مثل دیدن آخرین فیلمهای سینمایی جهان، و دانلود کردن تازه ترین آهنگها و ترانه های برتر دنیا که در فضای مجازی منتشر می شود…

خلاصه در این گرمای کشنده ی تابستان با وجود یک عالمه گشت های ارشاد و هماهنگی میان نیروهای سنتی و اقتدارگرا علیه لباس و پوشش دخترها، خیلی طبیعی است که بسیاری از خانواده ها نگران باشند آن هم در تابستانی که گاه مردم تهران مجبورند شدت گرمای بیش از ۴۲ درجه را همراه با غبار ریزگردها را تحمل کنند. خانواده هایی که دختر جوان در خانه دارند بیشتر از خانواده هایی که فقط پسر دارند از این وضعیت نگرانند. هر بار که دختر خانواده در این گرما از خانه بیرون می رود تمام تن مادر باید بلرزد که مبادا دخترش توسط گشت ارشاد بازداشت شود. این دلشوره تا زمانی که دختر بیرون است همچنان وجود دارد تا این که او به سلامت به خانه برگردد و مادر بیچاره، نفس راحتی بکشد و از خدا تشکر کند که دخترش، جریمه یا بازداشت نشده است.

مساله ناراحت کننده این هست که تندروها به خودشان اجازه می دهند دختران را به هر بهانه ای، جریمه کنند یا حتی به زندان ببرند. اگر ساپورت بپوشی، اگر با پسری دوست باشی، اگر آرایش ات غلیظ باشد، اگر در ناهارخوری دانشگاه بخواهی به کیفیت نازل و غیربهداشتی غذا اعتراض کنی، اگر در صفحه ی فیس بوک شخصی ات حرفی بزنی که به مذاق آقایان خوش نیاید، اگر بخواهی به تماشای بازی فوتبال یا والیبال به استادیوم بروی، اگر با چندتا از همکلاسی هایت به سفر بروی، اگر به رفتار حراست دانشگاه و برخورد خشن لباس شخصی ها انتقاد داشته باشی، اگر به آلودگی هوا معترض باشی، اگر و اگر و اگر… در هر صورت باید جریمه بدهی یا اگر مقاومت کنی، به بازداشتگاه وزراء روانه ات می کنند. معلوم هم نیست که چه کسی در این مملکت نسبت به این خشونت های قانونی و فراقانونی، پاسخگوست.

پانوشت:

۱. http://www.iran-emrooz.net/index.php/news2/51528/

بیان دیدگاه