کمپین جهانی «پستان لرزه» و بحث هایی که برانگیخته

، آکسیون جهانی”پستان لرزه”د

جنبش اعتراضی جهانی علیه خرافات رژیم ارتجاعی حاکم برایران
سایت خبری راه کارگر : صدیقی ،امام جمعه تهران ، در خطبه های 27 فروردین خود بدحجابی بانوان را عامل وقوع زلزله دانسته و گفته بود ” وقتی بانوان بدحجابی می‌کنند، زنا زیاد می‌شود،… و زیاد شدن زنا از عوامل وقوع زلزله است ” . اراجیف صدیقی با واکنش یک دختر 22 ساله آمریکائی به نام جن مک کریت روبرو شد . وی ابتدا در بلاگش و سپس با باز کردن صفحه‌ای در فیس بوک، از زنان جهان دعوت کرد تا پایان  روز دوشنبه، 26 آوریل ، مصادف با ششم اردیبهشت 89، قاچ سینه های خود را نمایان و در قالب عکس بروی این صفحه به نمایش بگذارند تا نشان داده شود زلزله ای رخ خواهد داد یا نه ؟. این کمپین در نظر دارد تا تئوری صدیقی ، را به آزمایش نهد.ابتکار جن که در ابتدا به مزاح شبیه بود ولی در عرض مدت کوتاهی به یک جنبش اعتراضی وسیع جهانی علیه خرافات و تئوری های ارتجاعی جلادان حاکم بر ایران تبدیل شد.
جن مک کریت در فراخوان اولیه اش نوشته بود : ” بگذارید به این مردک نشان دهیم که  بدحجابی و نشان دادن  سینه نمی تواند عامل زلزله باشد.” بنابراین از تمامی زنان جهان می خواهم تا در روز دوشنبه تا آنجائی که می توانند لباس هائی بپوشند که بخش زیادی از بدنشان نمایان باشد و مخصوصا قاچ سینه را به نمایش بگذارد.” این فراخوان در آغاز و در عرض کمتر 24 ساعت از عدد پنج رقمی گذشت و تا کنون نزدیک به دویست هزار نفر به آن پاسخ مثبت داده و گفته اند که در روز دوشنبه ، امروز ، با پوششی شهوت انگیز در این آکسیون شرکت خواهند نمود. در ونکوور کانادا 50 زن تظاهراتی را به همین مناسبت تدارک دیده اند .

آیا تشکیل و ادامه کمپین Boobquake ( پستان لرزه ) می تواند تبدیل به یک پیش زمین لرزه سیاسی برای جمهوری اسلامی شود؟
پس از آنکه کاظم صدیقی، که از مقامات قضایی و مدرسان حوزه علمیه قم، در مراسم نماز جمعه ، وقوع زلزله را به گسترش آنچه که او گناه و عدم رعایت ارزش های دینی نامید، مربوط دانسته و گفت » گناه در جامعه زیاد شده است.» و «وقتی زنا توسعه پیدا کند زلزله فراوان می شود.»
بیش از 185,000زن در گروه فیس بوکی boobquake و بیش از 40,000 نفر در گروه مشابه ای ، امروز فعالیت خود را شروع کرده اند تا ثابت کنند که صدیقی، امام جمعه تهران اشتباه می کند و زلزله ربطی به پستان یا نحوه پوشش زنان ندارد! / این گروه توسط جنیفر مک رایت، 22 ساله بنیان نهاده شده است
آنچه که مهم است ، اینک بیش ازده ها هزار نفر از سراسر جهان وارد این کمپین شده اند ، پتانسیلی که میتوان آن را در خدمت مبارزات زنان در خیابان گرفت . جمهوری اسلامی امید واراست که امسال نیز در تابستان به بهانه طرح حجاب و عفاف موسوم به «مبارزه با مفاسد اجتماعی» ، یورش خود را بر زنان و جوانان آغاز کند ، اما اینک با حساس شدن افکار عمومی جهانی نسبت به رابطه پوشش زنان با زلزله و آشنا شدن بیشتر مردم جهان به افکار و اهداف عقب افتاده ضد زن جمهوری اسلامی با کوچکترین اقدام جمهوری اسلامی در سرکوب زنان به بهانه پوشش ، می توان فورا یک کارزار جهانی راه انداخت که نتیجه چنین تفکراتی در راس قدرت اسلامی است که دست به چنین جنایاتی میزند . شاید هم بتوان با عضو شدن در این کمپین و ترجمه گفته های مقامات جمهوری اسلامی در لزوم سرکوب زنان ، قبل از حمله جمهوری اسلامی یک کمپین تدافعی و پیش گیرانه ایجاد کرد .
از جمله میتوان به گفته های مریم مجتهد‌زاده ، خامنه ای ( خ . ر ) ،احمدی مقدم ، علم الهدی ، آخوند عزیزاله خوشوقت ، مصطفی محمد نجار ،احمد رضا رادان و خطیبان نماز جمعه تهران ( کاظم صدیقی، احمد جنتی و احمد خاتمی ) اشاره کرد :
رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌ جمهوری گفت ممکن است در اجرای طرح حجاب و عفاف از «زور» و «گشت ارشاد» استفاده شود.
مریم مجتهد‌زاده افزوده که هنوز زمان استفاده از این عامل برای گسترش حجاب و عفاف نرسیده است.
مجتهدزاده اظهار داشت: «جامعه ما اسلامی است، بنابراین در صورتی که کار فرهنگی در زمینه اشاعه عفاف و حجاب در جامعه جواب نگرفت، برای حفظ ارزش‌ها باید از ابزار دیگری استفاده کرد.»
وی در عین حال افزود: «بعید می‌دانم که کار فرهنگی در زمینه اشاعه حجاب و عفاف جواب ندهد و مبادرت به‌زور برای ایجاد امنیت اجتماعی مرحله آخر است.»
با نزدیک شدن به سالگرد مبارزات خیابانی در خرداد ماه و آمدن تابستان ، رهبر جمهوری اسلامی( خ . ر ) با فرماندهان و پرسنل نیروی انتظامی گفت : طرح عفاف و حجاب باید با جدیت و قاطعیت اجرا شود. باید در مقابل کج روی و عمل مفسدانه فردی، اجتماعی و سیاسی بطور قاطع برخورد شود. در برخورد با برخی افراد که تعمداً یا از روی بی توجهی چهره جامعه را از لحاظ دینی، نجابت و عفاف خارج می کنند نیز باید برخوردی قوی و صحیح انجام شود.
مصطفی محمد نجار، وزیر کشور دولت محمود احمدی نژاد از آمادگی همه جانبه نظام برای اجرای طرح عفاف و حجاب خبر داد و دامنه آن را «از خانواده تا مهد کودک» اعلام کرد.
احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت :
در آینده‌ای نزدیک شاهد اجرای طرح‌هایی خواهیم بود که موجب افزایش احساس امنیت در تهران و کشور خواهد شد.
وی افزود: برای مقابله با گردنکشان و متجاوزان به حقوق مردم با دستگاه قضایی هماهنگی شده و این تبهکاران مورد برخورد پلیس قرار خواهند گرفت.
وبلاگ شاهین شهر

«پستان لرزه»؛ دعوت یک دختر آمریکائی از زنان جهان برای اثبات حرف های غیر علمی روحانیان حاکم بر ایران

05 ارديبهشت 1389
آخوند صدیقی در نماز جمعه تهران: «وقتی بانوان بدحجابی می‌کنند، زنا زیاد می‌شود،… و زیاد شدن زنا از عوامل وقوع زلزله است»
جن مک کریت، یک دختر ۲۲ ساله آمریکایی با باز کردن صفحه‌ای در فیس بوک، از تمامی زنان دنیا دعوت کرد تا در روز دوشنبه، ششم اردیبهشت، همگی خط سینه خود را عریان کنند، تا شاید «تئوری آیت‌الله صدیقی، یک بار برای همیشه به بوته آزمایش نهاده شود».
مقامات جمهوری اسلامی اگر در هر چیز موفق ظاهر نشده باشند، در طول همه این سال‌ها ثابت کرده‌اند که توانایی انکارناپذیری در شعله‌ور کردن کمپین‌های بین‌المللی، با گفتن تنها یک جمله یا یک عبارت کوتاه دارند؛ کمپین‌هایی از سیاسی گرفته تا اجتماعی، علیه خودشان.
این کمپین می‌تواند گاه با یک جمله تاریخی آیت‌الله خمینی، در قامت فتوایی برای قتل سلمان رشدی آغاز شود، تا در مقیاسی کلان و جهانی، صدای اعتراض سیاستمداران را از چهار گوشه گیتی در بیاورد.
گاه نقطه آغازینش می‌تواند یک جمله خلق‌الساعه رئیس جمهور در دانشگاهی آمریکایی باشد، که بگوید «ما در ایران همجنس‌باز نداریم»، تا کمپین همجنسگرایان در سراسر جهان را به دنبال داشته باشد.
گاه این موضع‌گیری‌ها می‌تواند در قالب گزارشی از بازداشت مجید توکلی محجبه پدیدار شود، تا هزاران مرد را در کمپینی اعتراضی، روسری به سر کند.
یا حتی می‌تواند در مقیاس‌های بزرگتر، کمپینی چهار – پنج ساله را علیه کل کشور به پا کند، که نتیجه‌اش تحریم و تهدید و تقبیح جهانی باشد، هنگامی که رئیس جمهور، هالوکاست را «دروغ» و «افسانه» می‌خواند.
با این همه سابقه کمپین‌سازی، باز هم شاید کمتر کسی باور می‌کرد که خطبه‌های نماز جمعه تهران روزی بتواند زنانی را از سرتاسر دنیا، ترغیب به برهنه شدن کند.
آیت‌الله صدیقی هنگامی که با لحنی دلسوزانه، از تریبون نماز جمعه تهران، درباره ارتباط زلزله و بدحجابی به بانوان هشدار می‌داد، احتمالاً گمان نمی‌کرد که «امر به معروف و نهی از منکر» او در ۲۷ فروردین ماه، به جای «تزکیه نفس» و مهار «امیال شهوانی»، ده‌ها هزار زن را از سرتاسر جهان در «دام شیطان» گرفتار کند.
هشدار خطیب نماز جمعه تهران، مبنی بر آنکه «وقتی بانوان بدحجابی می‌کنند، زنا زیاد می‌شود،… و زیاد شدن زنا از عوامل وقوع زلزله است»، یکی دو روزی در مطبوعات غربی بازتاب یافت تا دست آخر، پای عده‌ای از خانم‌های عصبانی را به معرکه کشاند؛ زنانی که قبول این نکته که برهنگی هرچند بخش کوچکی از بدنشان می‌تواند عامل زمین لرزه و کشتار همنوعانشان باشد، برایشان سنگین تمام می‌شد.
و اینگونه بود که کمپینی تازه شکل گرفت: بوب-کوئیک یا «پستان لرزه».
جن مک کریت، یک دختر ۲۲ ساله آمریکایی با باز کردن صفحه‌ای در فیس بوک، از تمامی زنان دنیا دعوت کرد تا در روز دوشنبه، ششم اردیبهشت، همگی خط سینه خود را عریان کنند، تا شاید «تئوری آیت‌الله صدیقی، یک بار برای همیشه به بوته آزمایش نهاده شود».
کمپین با استقبالی چشم‌گیر مواجه شد؛ به نوشته وبلاگ جن مک کریت، تنها در ۲۴ ساعت اول، ۱۴ هزار نفر اعلام آمادگی کردند که در واکنش به حرف‌های خطیب نماز جمعه تهران، خط سینه خود را عریان کنند. و این تعداد اکنون با گذشت کمتر از یک هفته، از مرز ۱۲۰ هزار نفر هم گذشته است.
جن در صفحه فیس بوکش، در کنار عکس‌هایی از بالاتنه‌های نیمه عریان نوشته است: «پیشنهاد کوچکی دارم؛ صدیقی ادعا می‌کند که پوشیده نبودن زنان باعث زمین لرزه می‌شود. اگر اینطور است، ما باید بتوانیم این ادعا را به شکل علمی ثابت کنیم. پس وقت یک پستان لرزه رسیده است.»
او از همه خانم‌های عضو کمپینش خواسته است روز دوشنبه تی‌شرت‌ها یا تاپ‌های باز و بدن‌نما به تن کنند، تا خط سینه‌شان تا حد امکان به چشم بیاید؛ یا اگر «لباس نامناسب مورد علاقه‌شان شلوارک‌های خیلی کوتاه است، آن هم در کمپین پذیرفته است.»
آغاز کننده این کمپین می‌نویسد: «از همه زنان می‌خواهم از قدرت ماوراء الطبیعه سینه‌هاشان استفاده کنند تا تکلیف معلوم شود. اگر همه دست به دست هم دهیم، قاعدتاً براساس حرف صدیقی، باید موفق شویم با عریان شدنمان، زمین لرزه‌ای درست و حسابی به پا کنیم».
اما گذشته از اینکه روز دوشنبه، تئوری آیت‌الله صدیقی ثابت شود یا نه، یک پرسش همچنان بر جای می‌ماند. اینکه «گناه» نیمه‌برهنه شدن هزاران زن در تمامی دنیا، که به خاطر گفته‌های خطیب نماز جمعه تهران صورت می‌گیرد، بر گردن زنان عریان است، یا بر گردن آیت‌الله صدیقی که آنها را به صورت غیرمستقیم ترغیب به این کار کرده است
و البته یک نکته نیز همچنان برای چندمین بار با اثبات می‌رسد؛ اینکه توانایی مسئولین جمهوری اسلامی، در به پا کردن کمپین علیه خود، هر مرزی را در می‌نوردد، حتی مرزهای مذهبی را.
نیوشا بقراطی
۱۳۸۹/۰۲/۰۴

همایش سینه لرزانها یا روزمه به دستها ؟

بدست ماهی

چند روزی است که اهالی وصل به اینترنت در شور و هیجان روز دوشنبه اند که قرار است سینه های بلورین برای برخورد قاطع با آقای صدیقی ، به نمایش در آیند. راستش رو بخواهید واقعا این ایده ساده لوحانه به ذهن چه کسی رسیده است من نمیدانم. با عرض معذرت برای صریح سخن گفتنم. اما وارد شدن در مکالمه ای که از اساس قبولش نداری دیگر چه معنی دارد. سینه لرزانها واقعا چه چیزی را میخواهند ثابت کنند . فرض کنیم میخواهند به اون آقای عقب افتاده و احتمالا عقب افتاده هایی مثل خودش بگویند دیدی که سینه لرزاندیم و لزلزله ای نیامد. با در نظر گرفتن یک موقعیت تخیلی که آن آقا یا کسانی که مثل او فکر می کنند لرزش و تشعشع نور سینه ها بهشان برسد، باز هم برایتان هزار داستان هود و نوح و … دارد که تا ابد مختان را به کار بگیرد. اصلا یک موقعیت خنده دار دیگر اینکه یک زلزله نیم ریشتری در دارقوز آباد به فاصله یک هفته اتفاق بیافتد آنوقت چه. آنوقت تازه میروید دست آن عقب افتاده را میگیرید و برایش توضیح می دهید چرا زلزله اتفاق می افتد و تا چه حد علم، توانایی پیش بینی زلزله را دارد و خلاصه گودرز به شقایق تخیلی تو هیچ ربطی ندارد. خوب این را از اول بگو و درگیر استدلال احمقانه نشو.

حالا یک عده از زنان فهمیده هم کمپین مغز لرزان راه انداخته اند انصافا از اسمش خوشم آمد اما از رسمش نه چندان. استدلال این گروه هم این بود که دخترها ( اینجور که بنده فهمیدم ) گول نخورید و دستخوش این سوءاستفاده نشوید که باز این پسرها و مردها میخواهند سوءاستفاده جنسیتی بکنند. این زنان توانا هستند که با رزومه های پر بارشان میتوانند جلوی این خرافات را بگیرند. آخه چی بگم والا. برداشت ناقص بنده این است که نخیر! اگر نود درصد زنان هم تحصیلکرده باشند باز هم وقتی استدلالت بر مبنای توانایی زن است شکست خورده ای. نمی گویم زن توانا و تحصیلکرده و .. بد است. من میگویم این توانایی زنها و موفقیتهایشان دوای هر چیزی نیست. که از سال اول زندگی توی کله ما زنها کرده اند. مادر بزگم که خیلی صریح این را میگفت و من بارها در عبارتهای مختلف از خیلی ها شنیده ام ” می خواهی توسری نخوری درس بخوان دخترم” و این کمپین هم من را یاد این استدلال انداخت .آخر نشان دادن توانایی زنهای ایرانی خیلی خوب است و باید زنهای ایرانی خیلی بیشتر از موفقیتهای خودشان و دوستانشان بگویند اما این چه ربطی دارد به حرف صدیقی. احساس می کنم مثل این است که در جواب حرف صدیقی دخترها رزومه ها رو بالا بگیرند و بگویند “نگاه من چه دختر خوبی هستم ،همه نمره هام خوب است و اصلا هم سزاوار حرف تو نبودم”. من نمی فهمم چرا باید برای این حرف از اساس مشکل دار، زنها ( دوای همه دردها انگار پیش زنها است) تبرئه جور کنند. میگویم از اساس مشکل دار به خاطر اینکه اولا: این آقا ریشه فساد را در زنها می داند اینجا شادی صدر بهتر توضیح داده که انصافا هم خوب گفته.قسمت دوم قضیه هم فکر نکنم هیچ زمین شناسی را رنجانده باشد .

حرفهای شادی صدر اما نکته جالبی را نشانه گرفته بود. من همین الان به عنوان یک نمونه آماری می توانم از معدود مردهای تحصیلکرده خارج نشینی که دور و برم می شناسم برایتان مثال بزنم کم هم نه، که این نگاه را به زن دارند. نکته مایوس کننده هم این است که همه به اصطلاح از افیون مذهب نجات پیدا کرده اند. شاید به نظرتان خصمانه بیاید اما من میگویم به جای اینکه هی نقش دختر خوب و بیگناه را داشته باشیم و ساکت و سر به زیر کارمان را بکنیم تا شاید روزی با حجم آگاهی تولید شده و روزمه های پر بار این خرافات را از بین ببریم خوب اینها را به چالش بکشیم.وقتی دوست پسر و هم کلاسی یا شوهر یا مردهای دور و برمان که شب شنبه شان بدون کلاب رفتن سر نمی شود اما افاضه فضل میکنند که خارجه جای خوبی برای دختر بزرگ کردن نیست تحمل نکنیم و بگوییم آنچه را فکر می کنیم. وقتی دوستمان دو ساعت سخنرانی می کند که دختری که در یک رابطه دائمی با دیگری است نمی تواند با یک پسر دیگر قهوه بخورد و نیم ساعت دو به دو حرفهای دوستانه بزند اماداشتن چندین رابطه عاشقانه همزمان را برای یک پسر، از معیارهای جذابیتش می داند یاد آوری کنیم که کجای کارش می لنگد. خلاصه کلام اینکه این تناقضهای رفتاری و فکری است که مثل خوره در ما ریشه دوانده. که نه با سینه حل می شود و نه با رزومه زنها.

چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟
شادی صدر
شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، در یادداشتی که برای مردمک نوشته است، می‌گوید: چندان فرقی بین حجت‌الاسلام صدیقی با هر یک از پسران تازه‌بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی‌بینم؛ غیر از اینکه او دست‌کم در آنچه هست و آنچه می‌گوید، یک‌رو تر است.

داستان‌های امام جمعه تهران و رابطه بین حجاب و زنا و زلزله هنوز ادامه دارد. در آن سر دنیا دختری دانشجو، کمپین «ممه‌لرزه» (Boobquake) راه می‌اندازد و ایرانیان سراسر دنیا، در شبکه‌های خبری مختلف می‌ببینند که حرف‌های امام جمعه تهران که هیچگونه ریشه منطقی و علمی ندارد، اسباب خنده مجریان و گزارشگران‌شان شده است.

«اهریمن‌انگاری» زنان و نسبت‌دادن تمامی بلایای آسمانی و زمینی، از زلزله و سیل گرفته تا جنگ و قحطی، نه تنها موضوع تازه‌ای نیست بلکه تاریخ درازی هم دارد. در همین سال‌های اخیر، بنیادگرایان مذهبی در استان آچه اندونزی، زنان را مسبب سونامی دانستند، و واعظان الجرایزی هم هر بار که زلزله‌ای می‌آید آن را به رفتارهای نامناسب زنان ربط می‌دهند. در دنیای مسیحیان و یهودیان و هندوهای بنیادگرا هم اوضاع به همین منوال است.

اما این یادداشت کوتاه نه درباره فرهنگ اهریمن‌انگاری زنان و نه رویکرد بنیادگرایان مذهبی به زن و بدن و ذهن زن است. این یادداشت کوتاه فقط برای تلنگر زدن به خودمان نوشته شده است؛ به مصداق سوزنی که باید به خودمان بزنیم در مقابل جوال دوزی که مثلا به حجت‌الاسلام صدیقی می‌زنیم.

ارتباطی که امام جمعه تهران بین حجاب و رفتار زنان با زلزله برقرار کرده، با هیچ توجیه منطقی و علمی هم‌خوانی ندارد اما بسیاری سیاستمداران، حتی بسیاری از روشنفکران و به تبع آنان آدم‌های عادی، بارها نسبت‌هایی به همین اندازه ضد زن، میان حجاب و رفتار زنان با ناهنجاری‌های عمومی برقرار کرده‌اند و هیچگاه این چنین از سوی جامعه مورد سرزنش یا تمسخر قرار نگرفته‌اند.

منظور من در اینجا مسئولان دولت احمدی‌نژاد نیست که ارسال اس‌ام‌اس‌های مستجهن از سوی زنان به همکاران مردانشان را از علل افزایش طلاق می‌دانند، یا روحانیون تندرویی که از روبنده، برای پاک‌کردن صورت مساله‌ای به نام زن دفاع می‌کنند.

منظور من خود شما هستید، بله، خود شما، آقایان! همه کسانی که اظهارات امام جمعه تهران را خلاف قواعد علمی ثابت‌شده در مورد علل وقوع زلزله دانسته‌اید و در یک بعد از ظهر مطبوع بهاری، چای را که مادراتان، زنتان، خواهرتان یا حتی دوست‌دخترتان جلویتان گذاشته، هورت کشیده‌اید و مفرح‌شده از صحبت‌های امام جمعه، زندگی و کارتان را ادامه داده‌اید بی آنکه حتی یک لحظه فکر کنید شما، خود شما نیز عضو همان باشگاهی هستید که امام‌جمعه تهران از بلندپایگان آن است. تعجب می‌کنید؟ می‌پرسید چرا؟!

همه ما زنان ایرانی، از همان سال‌های اول زندگی‌مان، حداقل در راه مدرسه، اگر نه در خانه، آزار جنسی را که با متلک‌های ظاهرا ساده شروع می‌شد و تا تعقیب و گریز، دستمالی و تهدید به تجاوز در کوچه‌های خلوت یا مکان‌های خیلی شلوغ بالا می‌گرفت، تجربه کرده‌ایم.

ترس از مردان، از نگاه‌شان و از این‌که دنبالت راه بیفتند، همواره فضای کوچه و خیابان را برای ما ناامن کرده است. و عاملان این آزار جنسی مدام، چه کسانی بودند؟ شما! بله، خود شما! به من نگویید که می‌توان در ایران پسری تازه به سن بلوغ رسیده بود و بزرگ و بالغ شد، بی آنکه به زنان متلک گفت؛ بی‌اغراق، این بخشی از روند بزرگ‌شدن برای مردان در ایران است. تجربه‌ای که بدون آن، مرد ایرانی، مرد نمی‌شود.

در عوض، در آن سوی دیگر، تذکرها و فشار مداوم خانوادگی، اجتماعی و سیاسی برای پوشاندن خود، و بیشتر پوشاندن خود، بدن خود، خنده‌های خود، شادابی و زیبایی کودکی و نوجوانی و جوانی خود و ذهن و تمایلات و خواسته‌های خود، بخشی از روند بزرگ‌شدن برای زنان در ایران است. روندی که اتفاقا شما آقایان، بله همین شما، حتی در آن هم سهیم هستید؛ حتی اگر نوجوانی بیش نباشید.

لطفا یک بار هم که شده جلو آینه بایستید و از خود بپرسید: اولین باری که به دختری متلک گفتم کی بود؟ اولین باری که به خواهرم، یا حتی به مادرم، یا دخترخاله‌ام یا دوست‌دخترم گفتم روسری‌ات را بکش جلو یا آرایش نکن جلوی هر مرد و نامرد غریبه، کی بود؟

می‌بینید؟! شوخی بامزه‌ای نیست: شما همان مرد و نامرد غریبه‌اید که خیابان را برای خواهر و مادر و دختر دیگران ناامن می‌کنید و در عین حال، همان مرد محرمی هستید که زن و خواهر و مادرتان را بیشتر و بیشتر می‌پوشانید تا از مرد و نامرد غریبه محفوظ بمانند و این عین همان کاری است که همان مرد و نامرد غریبه با زن و خواهر و مادر شما و زن و مادر و خواهر خودش به طور همزمان می‌کند. برایش هم توجیه دارید: مردها اینطوری‌اند! اصلا اینطوری به دنیا آمده‌اند! چشمشان دنبال زن‌هاست! هیزند! و اغلب، با وجود وجه منفی که این صفت دارد، وقتی به مردان نسبت داده می‌شود، با تسامح عمومی مواجه می‌شود. و از آن طرف هم لابد مردها ناموس‌پرستند و اسلام گفته که خودت را بپوشان. و باز هم سرکوب زنان در خانه، جنبه‌ای مثبت می‌یابد. و اگر روشنفکرتر باشی: من حال گشت ارشاد و آژان و آژان‌کشی ندارم! یا حوصله حرف مردم را ندارم!

خب امام‌جمعه «فلک‌زده» تهران هم که چیزی غیر از این نگفته که شما گفته‌اید و می‌گویید: گفته زن‌ها با بی‌حجابی‌شان فساد می‌آورند، چون باعث می‌شوند مردها تحریک شوند. و فساد، زلزله می‌آورد. گیرم دومین جمله را شما این‌طوری نمی‌گویید اما مثلا می‌گویید فساد چیز بدی است چون بی‌بندوباری می‌آورد و طلاق را زیاد می‌کند و انواع بلایای اجتماعی را دامن‌گیرمان می کند که کم از زلزله ندارد. و اگر نبود این توجیهات، چگونه دایره معیوب آزار جنسی روزانه زنان توسط مردان و افزایش فشار بر زنان برای رعایت حجاب و عفاف، در ظاهرا برای کم‌کردن آزار جنسی روزمره تداوم می‌یافت، بی آنکه اصل داستان دیده شود؟

چگونه می‌توانیم به گشت ارشاد، به طرح گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، به سخنان امام جمعه تهران که برای گشت‌های ارشاد پشتوانه ایدئولوژیک می‌سازد و این قبیل نقد داشته باشیم، بی آنکه از خودمان بپرسیم چند بار نقش گشت ارشاد را در کنترل ذهن و بدن زنان زندگی‌مان بازی کرده‌ایم؟ چند بار با آزار جنسی زنان، با ساده‌پنداشتن عمل متداول متلک‌گویی، به بازتولید این تفکر که زن، یک سوژه جنسی است که اگر چون مرواریدی در صدف حفظ نشود، به یغما خواهد رفت کمک کرده‌ایم؟

می‌بینید؟ این ما فمینیست‌ها نیستیم که دنیا را به زن و مرد تقسیم می‌کنیم: دنیای ما کاملا و از قبل از این‌که به دنیا بیاییم، تقسیم شده است: شما متلک می‌گویید، ما متلک می‌شنویم؛ شما ما را در حجاب می‌کنید، ما در حجاب می‌رویم.

راه از میان بردن این تقسیم‌بندی، انکار آن نیست؛ تکرار جمله کلیشه‌ای زن و مرد هر دو انسانند و فرقی ندارند، مشکلی را حل نمی‌کند. دموکراسی روزی آغاز خواهد شد که شما، بله شما آقایان یاد بگیرید نه فقط جلو آینه بلکه در منظر عموم، به جای دفاع از حقوق زنان به مثابه امری بیرونی و انتزاعی، از تجربه واقعی، درونی و زمینی «خود» به عنوان یک «مرد» سخن بگویید و نقشی که در بازتولید ساختارهای تبعیض‌آمیز موجود داشته‌اید را به نقد بکشید.

دموکراسی و حقوق بشر، از هر یک از ما شروع می‌شود و نه از آدم‌هایی انتزاعی، که باید خودشان، نگاهشان و رفتارهایشان را اصلاح کنند تا ایران جایی بهتر برای زندگی‌کردن باشد.

تا آن زمان که امیدوارم چندان دور نباشد، راستش من چندان فرقی بین حجت‌الاسلام صدیقی با هر یک از پسران تازه‌بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی‌بینم؛ غیر از اینکه او دست‌کم در آنچه هست و آنچه می‌گوید، یک‌رو تر است.

بیان دیدگاه